Nuorekas, sporttinen ja tyylikäs
Kesäloman alkajaisiksi oli sovittu testiajo uudella Nissan Micralla. Töiden jälkeen ajelin Autosalpaan ja siellähän uutuuttaan kiiltelevä Micra jo odottikin innokasta koeajajaa.
Musta väri tummennetuilla laseilla teki Micrasta todella nuorekkaan, sporttisen ja tyylikkään näköisen. Kun muotoilu on viety samaan linjaan Pulsarin, Qashqain ja X-trailin kanssa on uusi Micra ulkonäöltään todella upea ilmestys.
Koeajoautossa ollut älyavainjärjestelmä oli itselleni uusi mukava tuttavuus. Avaimia ei tarvitse turhaan kaivaa taskuista autoon mentäessä, vaan riittää että avain on riittävän lähellä autoa, jolloin autoon pääsee sisään oven nappia painamalla. Testiajon aikana tuli huomattua, että auto osaa myös varoittaa jos avain on liian kaukana autosta, ainakin stop/start-järjestelmän kytkeydyttyä päälle autoa pysäköidessä.
Micrassa aikuisenkaan ei tarvitse istua polvet suussa
Micran sisätilat ovat kasvaneet mukavasti. Etupenkit ovat mukavat istua ja ajoasennon sai helposti mieleisekseen eikä takapenkilläkään aikuisen tarvitse istua polvet suussa. Tosin pidemmällä kaverilla (> 175 cm) tuli kattolinja vastaan, joten useamman aikuisen matkustaessa kannattaa mahdollisuuksien mukaan sijoitella lyhimmät henkilöt taakse.
Tavaratilakin on kasvanut ja tilan hahmottamiseksi keskikokoisen koiran matkahäkkiä tavaratilaan soviteltaessa se mahtui helposti tavaratilaan poikittain, mutta viistot takapenkin selkänoja ja takaluukku estivät suoran pituussuuntaisen sijoittelun vaikka pohjan puolesta se olisikin sinne mahtunut. Kahdessa osassa kaatuva takapenkki auttaa toki lisätilan saamisessa, mutta silloinkin selkänojat jättävät tilaan kynnyksen eli tilasta ei saa täysin tasaista.
Kuskin penkille istahtaessaan näkymä on hyvin samankaltainen kuin Pulsarissa ja Qashqaissa. Peileistä näkee hyvin taaksepäin. Ohjauspyörään on tullut lisää painikkeita, ja kun nämä ovat vielä ahdettu verrokkia pienempään tilaan, niin tulee vaikutelma että niitä on jopa liikaa. Pienen hakemisen jälkeen kaikille löytyi kuitenkin tarkoituksensa. NissanConnect-järjestelmän ja automaattisen ilmastoinnin myötä kojetaulu ja keskikonsoli on mukavan selkeä.
Auto kiihtyy kokoisekseen mukavasti
Ajaminen Micralla on erittäin helppoa. Pienestä moottorista huolimatta auto kiihtyy kokoisekseen mukavasti. Kaupunkiajossa Micra on ketterä pyöritettävä, mutta ohituksissa sekä moottoritienopeuksissa kierrosten ja melutason noustessa alkaa moottoriin kaivata hieman lisää tehoja. Hiekkateillä Micra ei turhia kilise ja kolise, vaan meno on mukavan sujuvaa.
Suurimman miinuksen Micra saa NissanConnect-audiojärjestelmän äänenlaadusta. Kaiuttimet ovat sijoitettu vain eteen eikä niiden tuottama äänenlaatu ollut kovin kaksinen erilaisista säätöyrityksistä huolimatta. Järjestelmästä löytyy toki usb, aux sekä matkapuhelinvalmiudet handsfree-ominaisuuksin, mikä nykyautoissa onkin itselleni perusvaatimus. Lisäksi järjestelmään sisältyi navi, joka toimi testiajossa moitteetta.
Testiajon perusteella Micra olisi mielestäni erittäin sopiva pientä kaupunkiautoa hakevalle, perheen kakkosautoksi tai nuoren kuljettajan ensimmäiseksi ajokiksi.