Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid on näyttävä, turvallinen ja hyvin varusteltu

05.04.2021 · Mika Saastamoinen

Testikuljettajan matkassa (renault CAPTUR)

4.5

Kuljettajan yleisarvosana testiautolle

renault CAPTUR

Vääksyläinen Mika Saastamoinen testasi uuden Renault Captur E-TECH -lataushybridin maaliskuun lumisilla teillä.

Vanhempaan malliin verrattuna Captur näyttää isommalta ja nykyaikaisemmalta

Kävin hakemassa testiauton Lahden Autosalvasta automyyjä Eetu Häggmanilta. Eetu esitteli tarkoin auton hallintalaitteet ja useita erilaisia toimintoja. Tuntui kuin olisin ollut auton luovutuksessa oston jälkeen.

Autosalvan pihalla vertasin silmämääräisesti oman, vuoden 2016 Capturin, ulkonäköä uuteen vuosimallin 2020 autoon. Uusi Captur näytti leveämmältä, hyvällä tavalla suuremmalta, nykyaikaisemmalta ja tyylikkäältä. Myöskin aiemmin suurehkoksi näyttäytynyt isohko maavara ei työntynyt niin selvästi silmiini.

”Tuntui kuin ajaisin astetta isompaa autoa”

Auto tuntui kotimatkallani vakaalta ja hiljaiselta. ”Kabiini” tuntui myös suuremmalta ja tuntui kuin olisin ollut ajamassa astetta isompaa autoa. Auton automaattinen uudistettu vaihteisto toimi erinomaisesti ja huomaamattomasti. Musiikistakin pystyi nauttimaan, vaikka koeajamassani autossa ei ollutkaan lisävarusteena saatavaa Bose-äänentoistojärjestelmää. Musiikki kuului useista kaiuttimista hyvin ja sitä kuuntelemalla matkani suuntautui rennosti kohti Vääksyä. Kotiin saavuttuani tutustuin auton useisiin eri painikkeisiin, kytkimiin ja vipuihin sekä niiden toimintoihin ja liitin muun muassa puhelimeni bluetooth- yhteydellä valmiiksi auton järjestelmään, jotta sekin saataisiin testattua. Jouduin myös tutustumaan auton lataukseen liittämiseen, sillä sellaisen ohjeen automyyjältä sain. Kaikki pitäisi siis olla valmista huomista ajopäivää varten.

Jos jostakin risua tulee antaa, on se tuo latausjohto. Se on ensinnäkin pitkä, jäykkä ja suhteellisen painava, ja sen vuoksi hankala käsitellä. Mutta tämä ei varmaankaan ole yksin sähköistyneen Renaultin ongelma vaan toistunee kaikilla lataushybrideillä. Lisäksi Capturissa latausluukku jää avoimeksi keräten esimerkiksi lunta tai vettä sisäänsä.

Capturia testattiin neljän aikuisen voimin

Lauantaiaamusta alkoi varsinaisen testirupeama -2 asteen lämpötilassa. Sähkölatauksesta auton irroitettuani lähdimme kohti Lahtea noutamaan vanhempani mukaan, jotta testiin saataisiin myös arvokkaita kommentteja takapenkkiläisiltä. Ensimmäinen kuljettajaa hyödyttävä toiminnallisuus sai heti kiitokseni - ratin lämmitys. Ajohanskoja ei tarvinnut käyttää, vaan ratti lämpeni mukavasti. Ratinlämmityksen kytkimen sijoituspaikka oli viety alas ratin vasemmalle puolen ja nappi jääkin hieman ratin taakse piiloon. Vaimoni puolestaan kiinnitti huomiota keskikonsoliin sijoitettujen penkinlämmittimen painonappien olevan nyt paljon ergonomisemmin ja loogisemmin sijoitetut, kuin aiemmissa malleissa. Myöskin penkinlämmittimiin oli tullut hyvä lisä, kaksi eri lämpötila-aluetta. 

Varsinaiseen testiajoon päästiin täytettyämme takakonttiin keskimääräisen kauppareissuun verrattavan määrän ”pussukoita”. Istuinpaikkojen jako järjestettiin siten, että ”jäykkäjalkainen” äitini halusi valita itselleen apukuskin puoleisen takapenkin. Sinne hän kuulemma pääsisi parhaiten. Isälle arvonnassa tuli etupenkki ja vaimolleni jäi siis kuljettajan takainen istuinpaikka. Minä seurasin sisäänpääsyä ilman herrasmiestoimenpiteitä kuljettajan paikaltani. Kaikki pääsivät paikoilleen ja äitinikin kehui sisäänpääsyä jopa takapenkille suhteellisen helpoksi. Huomio kuitenkin hyväksi ja napakaksi todetulta takapenkiltä kuului, ettei kolmas aikuinen mahtuisi tunkematta istumaan. Takapenkki sopinee kolmelle lapselle, muttei kolmelle aikuiselle. Takapenkkiä voidaan siirtää pituussuunnassa jonkin verran aina tarpeen mukaan (sisätilat vs. takakontin koko). Takapenkin selkänojat ovat myöskin kaadettavissa noin 40/60, mikäli tavaraa tulisi enemmin ja istuintilaa ei takana tarvittaisi. Turvavyöt kiinnitettiin joka paikalla ja valvoin toimintoa kuljettajan näytöstä.

Matkustusmukavuutta pitkällekin ihmiselle

Pääntilat niin edessä kuin takana riittivät mainiosti katumaasturityyppisessä Capturissa. Kuljettajan penkissä oli korkeussäätö, jolla pystyi muokkaamaan ja hienosäätämään ajoasentoa. Penkissä ei ollut istuinosan kallistustoimintoa, joka joissakin tilanteissa voisi olla hyvä lisä.

Suunnittelemani testiajolenkki sisälsi niin valtateitä, kuin pienempiä mäkisiä ja mutkaisia kantateitäkin. Aamulla akkuihin lataamani sähkövirta väheni jo alkujaan melko alhaiselle tasolle, mutta missään vaiheessa E-TECH Hybridin akustosta se ei mennyt nollaan, vaan auttoi liikenteessä silloin tällöin. Testiajon alussa autokaupan pihassa auton kulutuksena näkyi 3,1 l/100km, mutta keskikulutus kasvoi 424 kilometrin testiajolenkin aikana lukemaan 4,4 l/100km. Kulutuslukema on siis mielestäni pieni täydellä kuormalla. Normaalit kiihdytykset ja vakionopeudella ajo olivat tällä kertaa kulutuksen pääkriteereinä.

"Liikkeellelähdöt olivat vaivattomia ja Captur kiihtyi aivan mallikkaasti käyttäen ahtamatonta 1.6- litraista polttomoottoria (92 hv) sekä kahta sähkömoottoria (20 hv + 40 hv) apunaan."

Liikkeellelähdöt olivat vaivattomia ja Captur kiihtyi aivan mallikkaasti käyttäen ahtamatonta 1.6-litraista polttomoottoria (92 hv) sekä kahta sähkömoottoria (20 hv + 40 hv) apunaan. Käytettävissä oli siis maksimissaan liki 160 hevosvoiman arsenaali. Omalla käsivalintaisella 90-hevosvoimaisella TCe Capturillani en kiihdytyksissä olisi perässä pysynyt. Kelin liukkaudesta johtuen ”kickdown”-toiminnalliset sporttiset kiihdytykset kuitenkin jäivät väliin, ja koettaessani kiihdyttää hiemankaan kovemmin puuttui luistonesto yritykseeni tien liukkauden vuoksi.

Lumisesta ja jäisestä tiestä huolimatta Captur liikkui uskomattoman vakaasti suuremmin luistelematta. Ratin ohjausvaste on edelleen herkkä, mutta parannusta aiempaan on siinäkin tullut hitusen verran.

Isokokoinen monitoiminäyttö on selkeä ja helppokäyttöinen

Varsin isokokoinen monitoiminäyttö on selkeä ja helposti käytettävä. Siinä on monenlaisia mahdollisuuksia säätää, mitä näytössä halutaankaan ikinä näyttää. Säätöjä toimintoihin voidaan tehdä niin monitoiminäytön ruudulta, kuin käyttämällä rattiin sijoitettuja painikkeita sekä ”ohjainta”. Navigointi toimii hyvin ja sen saa näkymään myös kuljettajalle mittaristoon nykymittaristojen mukaisesti, jolloin kuljettajan ei tarvitse sitä vähääkään irrottaa katsettaan pois omalta paikaltaan. Auton toimintoja voi ohjata äänikomennoin ja ne toimivatkin yllättävän hyvin, vaikka omassa testiajossa takapenkiltä kuuluikin ”pieni” tasainen puheensorina. Auto oli yhteydessä internetiin ja siihen ei tarvinut esim. matkapuhelinta. Tämän ominaisuuden vuoksi autoon on saatu sisällytettyä turvallisuutta lisäävä hätäpuhelujärjestelmäkin.

Lopputunnelmat auton palautuksen jälkeen

Autosta minulle jäi hyvinkin positiivinen kuva. Auto oli näyttävän näköinen, turvallinen ja hyvin varusteltu, vaikka koeajamassani autossa ei kaikkia herkkuja ollutkaan. Capturin ulkonäkö soveltuu niin nuorelle kuin meille jo vähän vanhemmillekin kuljettajille. Auton 1.6-litrainen ahtamaton moottori ja kaksi sähkömoottoria yhdessä liikuttivat Capturia mielestäni taloudellisesti pienin kulutuslukemin riittävän rivakasti ja sen yhteenlasketut CO2-päästötkin olivat vain 33 g/km. Siis aivan A-luokkaa! Mikään raketti auto ei ole, mutta riittää aivan mainiosti nykyliikenteen vauhtiin ja ei sillä pitäisi jalkoihin jäädä. Tilat autossa riittävät hyvin neljälle aikuiselle tai vastaavasti kahdelle aikuiselle ja kolmelle lapselle. Äänimaailma on kohtalaisen hiljainen, moottorin ääni ei kuulu oikeastaan ollenkaan.

"Autosta minulle jäi hyvinkin positiivinen kuva"

Kuljettajan oikean jalan lepuuttamistilaa jäin koeajolenkillä kaipaamaan kun 181-senttiseen runkooni liittyvä oikea jalka alkoi puutumaan pidemmässä ajossa. Takakontti on jaettu välipohjalla ja sen ollessa paikoillaan ei kontti kovin suuri ole. Jään myös miettimään kuinka esim. kolmelapsinen perhe saa viikonlopputavaransa mahtumaan, vaikkakin tilaa otettaisiin lisää siirtämällä takapenkkejä eteenpäin. Normaalit kauppareissujen ostoskassit mahtuvat konttiin hyvin.

Testiajot

Volvo XC40 on Kristiina Mäkelälle hyvän fiiliksen auto

"Kirsikkana kakun päällä Volvo XC40 on tyylikäs sisältä ja ulkoa. Hyvä fiilis on urheilussa tärkeää ja mikäs sen parempaa, kun autokin on tukemassa sitä!" 

volvo XC40 T2 Business aut

Volvo S60 sopii sporttisuudessaan juoksija Topi Raitaselle

"Urheiljan arki on hyvin monipuolista ja se haastaa auton ominaisuuksia. Välillä autoon pitää mahtua polkupyörä, jotta valmentaja pääsee tulemaan treenejä mukana. Vain yhdellä klikkauksella tavaratilaa on laajennettu ja matka treenipaikalle voi alkaa."  

volvo S60 B5 MHEV Business R-Design aut

Volvo XC40 kuljettaa Sara Kuiviston kilpailuihin ympäri Suomen

"Ajamiseni painottuu enemmän pidempiin treeni- ja kilpailumatkoihin. Pitkässä matkanteossa mukautuva vakionopeudensäädin on osoittautunut täydeksi helmeksi, joka toimii kuin ajatus." 

volvo XC40 T2 Business aut

Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid on näyttävä, turvallinen ja hyvin varusteltu

"Liikkeellelähdöt olivat vaivattomia ja Captur kiihtyi aivan mallikkaasti käyttäen ahtamatonta 1.6- litraista polttomoottoria (92 hv) sekä kahta sähkömoottoria (20 hv + 40 hv) apunaan. Käytettävissä oli siis maksimissaan liki 160 hevosvoiman arsenaali." 

renault CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid Intens

Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid herättää ihastusta

"Ihan parasta oli voimansiirron toimivuus. Liikkeellälähtö tapahtuu aina sähköllä - ei nykäystä, ei tempoilua, ei edes automaattivaihteiston aiheuttamaa nytkähdystä" 

renault CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid Intens

Hyundai i30 Wagon on kevyt ohjattava ja vakaa tiellä

”Pääosin ajoin Eco-ohjelmalla, josta löytyi kuitenkin tarvittaessa tehoja myös ohitustilanteissa”, Villanen kertoo. Auton ajettavuutta hän kuvailee suorastaan premium-tasoiseksi: ”i30 oli kevyt ohjattava ja vakaa tiellä. Yllätyin positiivisesti, kuinka mukava se oli ajaa.” 

hyundai I30 WAGON

Uudessa Hyundai i30 -kevythybridissä yhdistyvät tehokkuus ja pieni kulutus

Hyvinkääläinen Teemu Jokiniemi sai uuden Hyundai i30 Fastback -kevythybridin testiinsä loppuvuodesta 2020. Jokiniemen omasta autotallista löytyy vuoden 2019 i30 Hatchback, joten vertailukohtaa oli hyvin entuudestaan. 

hyundai I30 FASTBACK

Renault Captur sopii Kristiina Mäkelän tarpeisiin

Autosalvan yhteistyökumppani Kristiina Mäkelä on yksi Suomen kirkkaimmista yleisurheilutähdistä. Kolmiloikkaajan matkat treeneihin ja kisoihin ovat taittuneet jo pidemmän aikaa uudella Renault Capturilla. 

renault CAPTUR

Janni Hussin matkat taittuvat Volvo XC40:llä

Janni Hussi viettää työnsä puolesta paljon aikaa tien päällä. Volvo XC40 on osoittautunut riittävän tilavaksi tarvittavan tavaramäärän kuljettamisessa, mutta myös näppäräksi kaupunkiautoksi. 

volvo XC40

Volvo XC40 on kaikin puolin fantastinen

Testikuljettaja Hermanni Meronen ei säästellyt kehuvia sanoja testattuaan uutta Volvo XC40 -autoa viikonlopun ajan. 

volvo XC40

Raikas, nuorekas, tilava ja toimiva Volvo XC40

Lahtelainen Janette Eerola sai viikonlopun ajaksi testiin uuden Volvo XC40:n ja antoi sille täydet viisi pistettä niin ulkonäön, ajomukavuuden, suorituskyvyn kuin tilojenkin perusteella. 

volvo XC40

Vauhdikas viikonloppu Volvo XC40:n kanssa

Laura Heikari vietti tapahtumarikkaan viikonlopun Volvo XC40 -testikuljettajana. Auto sai kiitosta muun muassa älykkäästä teknologiastaan, joka auttoi jopa parisuhdesovun säilyttämisessä. 

volvo XC40

Opel Insignia on hyvä perheauto

Kimmo Ranta pääsi testaamaan uutta Opel Insigniaa yhdessä perheensä kanssa. Kimmo on yhä tyytyväinen omaan liki kymmenen vuotta vanhaan Insigniaansa, mutta auton kehitys on mennyt hyvään suuntaan. 

opel INSIGNIA Sports Tourer Innovation 2,0 CDTI Start/Stop 125 K

Uusi Hyundai Kona on iso auto pienessä koossa

Tuusulalainen Karoliina Tolvi testasi uutta Hyundai Kona 1.0 T-GDI 6MT Styleä heinäkuisen viikonlopun ajan. Karoliina piti Konassa erityisesti sen helposta ja mukavasta ajettavuudesta. 

hyundai KONA 1,0 T-GDI 6MT STYLE

Hyundai Konan 1 litran moottori oli positiivinen yllätys

Porvoolainen Juhani Niemi on kokenut kuljettaja, joka on ajanut monenlaisilla autoilla ja suhtautuu niihin omien sanojensa mukaan poikamaisella uteliaisuudella. Juhani yllättyi positiivisesti Konan pienen moottorin tehosta. 

hyundai KONA 1,0 T-GDI 6MT COMFORT

Hyundai Kona on mukava ajettava

Hanna Keskinen ajaa paljon työnsä puolesta. Kokemuksen myötä hänelle on kertynyt selkeät näkemykset siitä, mitä hän autolta haluaa. Hanna perheineen tykästyi uuteen Hyundai Konaan. 

hyundai KONA 1,6 T-GDI 4WD 7DCT-AUT. COMFORT

Uusi Hyundai Kona yllätti suorituskyvyllään

Roni Koivunen sai Hyundai Konan käyttöönsä heinäkuisen viikonlopun ajaksi. Sukellusta harrastava Roni laittoi auton heti kovaan testiin ja lähti ystävänsä kanssa sukellusreissulle Alavudelle Kaatialan louhokselle. 

hyundai KONA 1,0 T-GDI 6MT COMFORT

Koeajossa persoonallinen Hyundai Kona

Juulia Turunen sai käyttöönsä Havaijin saaren mukaan nimetyn katumaasturitulokkaan Hyundai Konan. Testiviikonlopun aikana Juulia ehti ajella niin asuinkaupungissaan Lahdessa kuin lähikaupungeissakin. 

hyundai KONA 1,0 T-GDI 6MT COMFORT

Uusi Renault Megane on sporttinen perhefarkku

Paholainen pukeutuu Pradaan, Megane punaiseen…väri, joka saa sen näyttämään entistäkin sporttisemmalta perheautolta! 

renault MEGANE

Uusi Renault Megane on pirteä ja helppo käsitellä

Meganessa oli kattava varustelu ja ajon aikana tuntuikin, että kaikki hallintalaitteet olivat helposti käden ulottuvilla.  

renault MEGANE

Nissan Micra on uudistunut ison harppauksen

Maantieajossa meno on vakaata ja voisi kuvitella istuvansa suuremmankin auton ratissa. Kaupungissa Micra kuitenkin taittuu sulavasti pieniinkin rakosiin, niin kuin näppärän kaupunkiauton kuuluukin. 

nissan MICRA

Uusi Nissan Micra on todella upea ilmestys

Micra olisi erittäin sopiva pientä kaupunkiautoa hakevalle, perheen kakkosautoksi tai nuoren kuljettajan ensimmäiseksi ajokiksi. 

nissan MICRA

Volvo XC60 kuljettaa Laura Monosen hiihtoladuille

Hiihtäjä Laura Monoselle Volvo XC60 on sopiva auto erityisesti tilavuutensa, turvallisuutensa ja ajomukavuutensa vuoksi. 

volvo XC60

Opel Astra: Linjakas ulkonäkö ja arkea helpottavat ominaisuudet

Odotin innolla uuden Astran testiajoa, sillä Opel on ollut luottoautoni vuosikymmenet. 

opel ASTRA

Uusi Volvo S90: miellyttävä, sporttinen ja turvallinen

Volvo S90 on todella sporttisen ja linjakkaan näköinen.  

volvo S90 D4

Volvo XC90: Älykkäät ominaisuudet tuovat turvaa ja helppoutta autoiluun

Jos olet jo iPhone-käyttäjä ja olet katselemassa katumaasturia, niin Volvo ja sen älykkäät ominaisuudet voivat olla just sun juttu! 

volvo XC90

Hyundai Tucson on seuraava autoni

Tucson on nykyaikaisen virtaviivainen ja tyylikäs niin sisältä kuin ulkoakin. Testiajo vain vahvisti päätöstäni siitä, että tämä on seuraava autoni. 

hyundai TUCSON

Kompakti ja sulavalinjainen Hyundai Tucson miellyttää silmää

Kaiken kaikkiaan asiallinen auto, joka sopii hyvin perheautoksi sekä ihmisille, jotka arvostavat ajomukavuutta ja tarpeellisia varusteita. 

hyundai TUCSON

Renault Kadjarin herkullinen väri kääntää katseita

Kun näin netissä Kadjarin ensimmäisen kerran, sanoin miehelleni, että tuossa on minun seuraava autoni.  

renault KADJAR

Voisin suositella Renault Kadjaria kaverille

Muotoilu on ihan selkeästi ranskalaisten laji – auto on nykyaikaisen virtaviivainen ja tyylikäs niin sisältä kuin ulkoa.  

renault KADJAR

Renault Kadjarissa on ison auton tuntua

Sisään saa kiivetä kuin maasturissa konsanaan.  

renault KADJAR

Hyundai i20: Oman kokoluokkansa kärkeä

Sisätiloiltaan uusi i20 on luokkansa parhaimmistoa. Edessä istuvat unohtavat istuvansa näin pienessä autossa.  

hyundai I20

Volvo XC90 on kerrassaan upea luksusauto

Autossa tuntee olevansa kuin kassakaapissa, turvassa ja poissa kaikelta pahalta.  

volvo XC90

Nissan Pulsar: Helposti ohjattava menopeli

Viikonloppuni Nissan Pulsarin kanssa oli ehdottomasti mukava kokemus! 

nissan PULSAR

Dacia Duster: Riittävästi vääntöä

Lisävarusteena saatava kosketusnäyttö on ehdottomasti hintansa väärti handfree:n ja gps:n myötä. 

dacia DUSTER

Dacia Duster on loistava valinta perheen kakkosautoksi

Hiekkatiellä neliveto oli loistava, pitoa löytyi tiukoissa mutkissa jopa irtosoralla! 

dacia DUSTER

Hyundai ix35: Positiivinen kokonaisuus

Parasta kylmänä talvipäivänä oli ratinlämmitin, joka sulatti kylmät sormet ja mahdollisti paljain käsin ajamisen. Onhan se turvallisempaa kuin paksut rukkaset kädessä.  

hyundai IX35

Hyundai ix35: Seniorit kiittävät mukavuudesta

Kun neljä senioria matkustaa Tampereelta Helsinkiin matalalla istuttavassa autossa, niin normaalisti perillä kaikilla on selkä jumissa ja lonkat vihoittelevat. Näitä ongelmia ei ollut lainkaan ix35:n kohdalla.  

hyundai IX35

Opel Corsan Hinta–laatu-suhde kohdallaan

Pisteet erityisesti pienen henkilöauton maineen karistamisesta. Sisätilat isollekin miehelle olivat todella hyvät. Kuskin paikalla ei yli satakiloista miestä ahdistanut mistään suunnasta. 

opel CORSA

Sutjakkaa menoa Opel Corsalla!

”Näppärä kaupunkiajossa ja sutjakka pikkuteillä. Eihän tämä kiihdyttäessä mikään Ferrari ole, mutta siksipä kulutuskin on jokaiselle kukkarolle sopivaa!”  

opel CORSA

Lapsetkin tykkäsivät Hyundai ix35:stä

Lapset innostuivat autosta: se on hauskan näköinen ja sinne on helppo nousta. Lisäksi takatilat ovat sellaiset, ettei kenenkään tarvitse istua polvet suussa. Yleensä kun puolen tunnin jälkeen alkaa takapenkiltä kuulua hermostunutta kitinää.  

hyundai IX35

Volvo V70: Ajaminen silkkaa nautintoa

Ajonäyttö kertoi heti nopeusrajoitukset kullekin tienpätkälle. 

volvo V70

Volvo V60: Volvo-laatua pienillä lisäherkuilla

Kojelaudan liikennemerkki kertoi nopeusrajoituksen, ohituskiellot sekä moottoritien alkamis- ja loppumismerkit. Kätevää!  

volvo V60

Volvo V60: Ajettavuudeltaan täyskymppi!

Ajossa huomioni kiinnittyi ensisijaisesti sopivan herkkään ja tarkkaan ohjaukseen.  

volvo V60

Volvo V60: Ohitustilanteiden unelma

Autossa on myös hyvä ja toimiva automaattivaihteisto. Vaihteet vaihtuivat vaivattomasti, eikä niiden olemassaoloon kiinnittänyt edes huomiota. 

volvo V60

Volvo V40: "Ekaa kertaa kelaan, että voisin ostaa Volvon."

Tykkäsin digitaalisesta mittaristosta, ja kuinka siihen sai valita eri teemoja. Mitä jos Volvon omistajat saisivat luoda kokonaan omia tyylejä, niin kuin kännyköihin. Se voisi olla aika hienoa.  

volvo V40