Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid herättää ihastusta

30.03.2021 · Petri Iso-Järvenpää

Testikuljettajan matkassa (renault CAPTUR)

4.5

Kuljettajan yleisarvosana testiautolle

renault CAPTUR

Sain ladattavan hybrid-Capturin Hyvinkäältä testiajoon helmikuiseksi viikonlopuksi. Odotin tätä innolla, sillä olen ajanut hybridillä jonkin verran muutamia vuosia sitten. Tällöin alla oli joitain vuosia vanha Toyota Prius. Lisäksi kokemusta on mm. uutena ostetusta Ford Mondeosta. Tällä hetkellä itselläni on alla vuoden 2020 Renault Megane 1,3-litraisella moottorilla, 160-hevosvoimaisena ja automaattivaihteisena. Viimeisen vuoden aikana on tullut koeajettua ja istuttua monenmoisia autokandidaatteja.

"Koeajon aikana koin suurta rakkautta lähes täydelliseen autoilukokemukseen"

Capturia tuli ulkoilutettua moottoritiellä pari sataa kilometriä, maanteillä sata kilometriä sekä jonkin verran pienemmillä poluilla, sekä Valkeakosken ja Hyvinkään kaupunkiajossa. Heti alkuun voin paljastaa, että koin koeajon aikana suurta rakkautta lähes täydelliseen autoilukokemukseen. Capturissa on itselleni paljon uutta, ennen näkemätöntä ja hienosti toimivaa, suuresta arvostettavaa ja elämää helpottavaa.

Captur noudattaa hyvin Renaultin nykyistä, onnistunutta muotokieltä, joka on kerännyt kiitosta. Ulkoisesti auto on tyylikäs ja mittasuhteiltaan sopusuhtaisen kauniin linjakas. Hienosti osuneet mittasuhteet jatkuivat astuessani kuljettajan paikalle. 100-kiloinen ja 186-senttinen vartaloni asettui helposti omalle paikalleen. Ajoasennoksi löytyi kuin itsestään erinomainen, hieman katumaasturille tyypillinen ryhdikäs ajoasento. Korkeampi ajoasento helpottaa myös autoon tuloa ja poistumista, tämän huomion tein ilolla. Ajoasennossa Captur on onnistunut hienosti. Pientä miinusta on kuitenkin annettava istuimen pehmeydestä, joka tuntuu kivalta takapuolessa kauppamatkoilla, mutta jonka tuki on varsin mieto, kun matkaa taittaa yli 100 km kerralla. Tämän takia nykyinen autoni sisältääkin Bose-varustelun, jonka mukana tulee napakampi istuin.

Capturin sisätilat ja materiaalivalinnat ansaitsevat hehkutusta

Capturin hallintalaitteet tuntuivat välittömästi helppokäyttöisiltä. Suurimman kiitoksen annan uudelle sisätilojen ilmeelle. Tämä on ihan parasta mitä automaailma tarjoaa. Leijuva keskikonsoli upealla vaihteenvalitsimella (automaatti) osoitti toimivuutensa. Kännykkä, auton avain ja muut pikkutavarat löysivät sujuvasti paikkansa monista, tässä tapauksessa kaksikerroksisen konsolin tarjoamista, poikkeuksellisen monipuolisista mahdollisuuksista. Kookas kännykkänikin löysi kuin räätälöidyn paikkansa katseilta piilossa olevasta alalokerosta. 

Uutta sisäilmettä voi kehua estoitta. Uudet digitaaliset näytöt ovat todella tarkkoja ja muokattavissa näyttämään sen, joka kuskia eniten kiinnostaa. Näytöt ovat kookkaita, joten tietoa riittää ja erityisen ihastunut olin navigaattorin puheohjaukseen ja sen ennakoivaan opastukseen. Hyvissä ajoin ehtii reagoimaan puheohjauksen antamiin ohjeisiin, jopa hetken miettimään. Kaiken kaikkiaan matkustamon yleisilme on raikas, innostava ja trendikäs. Trendikkyydellä tarkoitan samalla tyyliä, joka kestänee aikaa, ei liikaa kikkailua, mutta kuitenkin selvästi raikas ja kevyt ja uskon sen kestävän hyvin tämän vuosikymmenen vaatimukset. Toki tämänhän sitten kertoo aika, mutta parempaa en ole nähnyt.

”Capturista löytyy mielestäni hinta- ja kokoluokkansa tyylikkäin, miellyttävin ja pehmein sisustus”

Suurta kiitosta annan materiaalien pehmeydestä. Ikuisuuskysymyksiä, miksi matkustamo särisee kovilla muoveilla ja akustiikka kaikuu muovista toiseen. Capturista löytyy mielestäni hinta- ja kokoluokkansa tyylikkäin, miellyttävin ja pehmein sisustus. Matkustamo ei särissyt ja matkamukavuus oli erityisen vaimeaäänistä, jopa hiljaista. Vakionopeudensäätimellä matkattaessa jalkaa oli mukava lepuuttaa pehmeällä materiaalilla keskikonsolissa. Vielä kun uusi muotoilu on nostanut keskikonsolin niin mukavaan korkeuteen, että jalan lepuutus onnistui helposti pehmeään keskikonsoliin nojaten. Juuri tällaisten ominaisuuksien takia jaksaa autossa istua pidempäänkin. Capturin ratti on erityisen miellyttävä, sopivan pehmeä ja paksu.

Lataushybridin lataaminen oli helppoa

Tein ensimmäiset sähkölataukseni kauppakeskuksen ilmaisesta latauksesta. Niin helppoa kuin olla ja voi - ilmaisia kilometrejä kertyi muutama sata. Usean sadan kilometrin matkalla polttoainetankista häipyi 1/5 osa. Talven nollakelissä ajelin yhdellä latauksella vajaa 40 km, osin kaupungissa osin maantiellä. Jos siis on latausmahdollisuus kotona (ihan 240 V töpseli riittää), niin halpaa ovat kilometrit.

Niin, niistä ominaisuuksista. Ihan parasta oli voimansiirron toimivuus, tätä hämmästelin ja ihastelin.  Liikkeellälähtö tapahtuu aina sähköllä. Ei nykäystä, ei tempoilua, ei edes automaattivaihteiston aiheuttamaa nytkähdystä, vaan voima tulee juuri samoin kuin äänensäätö vanhanajan potikkasäädöllä. Saat juuri sen mitä pyydät, ilman minkäänlaista häiriötä toiveisiisi. Esimerkiksi parkkeeraus ahtaisiin paikkoihin helpottuu. Hämmästyttävän hienoa oli myös voimajako. Renkaat eivät sutaise, vaikka voimaa pyytää reippaasti, esimerkiksi liikennevaloissa. Tunne on miellyttävä kun ei tarvitse höllätä kaasua edetäkseen ripeästi. Tämän ehkä nelivetoautoilijat tunnistavat.

”Kiihtyvyys on erinomainen, ja riittää ripeisiin ohituksiin myös maantiellä”

Kiihtyvyys on erinomainen, ja riittää ripeisiin ohituksiin myös maantiellä. Sähkömoottori hoitanee tässäkin osansa, sillä ripeämpi kiihdytyskin tuntuu luonnollisen helpolta. Tuntumani on, että isolla moottorilla varustetut myyntimiesten matka-autot ovat kyllä ripauksen ripeämpiä, mutta Capturin hybridi tekee autosta paljon 1,6-litraista polttomoottoria mielekkäämmän myös taajamien ulkopuolella.

Akut syövät osan tavaratilasta

Tavaratila on akkukäyttäisissä autoissa haasteellinen paikka. Capturissakin tavaratilan syvyyttä on uhrattu akuille. Yhdelle miehelle tavaroille on hienosti tilaa, takapenkin voi aina tarvittaessa kääntää kokonaan tai osittain.  Perheen lomamatkoihin tarvitaankin sitten kattoboxi, tai muuta joustavuutta tavarapaljouteen. Myönnän, että omiin matkatarpeisiinikin (olen usein viikon-pari liikenteessä yksillä tavaroilla) ottaisin 15 cm lisää takaylitystä, joka tulisi suuremmaksi tavaratilaksi.

Uusia varusteita testissä

Varusteissa olen itse tottunut jo Renaultin Bose-varusteisiin, eli hyvin varustettuun autoon. Bose-varusteiden lisäksi Capturiin on päivittynyt muutama kiva varuste, joista pidin. Kaista-avustimeen on tullut rattiin tärinä, joka oli ihan ystävällisen tuntuinen huomautus.

Capturin parkkiavustin toimi ensikertailaisen käytössä ilman ohjekirjaa onnistuneesti. Capturin omatoiminen ratin kääntely oli tietysti alussa aavemaista, mutta sähköauton jarrun ja kaasun kontrollointi oli ensikerrasta lähtien varsin turvallinen kokemus.

Captur sopii monenlaiselle autoilijalle

Itselleni Captur on uusine innovaatioineen loistava peli. Omaan käyttööni kaipaisin hieman suurempaa tavaratilaa. Nyt omalla, varsin tyypipllisellä yhden miehen matkalla, tavaratila tuli täyteen. No, mitään ei jäänyt ulkopuolelle, mutta täyteen tuli.

Minusta tuntuu, että Captur on parhaimmillaan perheen kakkosautoksi. Tilaa ei ole liikaa, mutta kilometrit edullisia kaupunkikäytössä. Tämä ei ole kuitenkaan koko totuus. Auto toimii kokoluokassaan ja tavaratilaltaan hyvin myös urbaaniin kahden hengen talouteen ja kyllä se toimii pienen perheenkin tarpeisiin, mikäli tavaran kuljetuksen tarve ei ole suuri.

Captur toimii erinomaisesti myös esimerkiki vähän iäkkäämmille autoilijoilla. Sisään kulkeminen ja poistuminen on helppoa hieman korkeammalla olevien istuimien ja ryhdikkään ajoasennon ansiosta.

"Autoilu on hypännyt Capturin myötä uudelle mukavuuden, käytettävyyden ja helppouden tasolle"

On ilmeisen halppo havaita, että Captur vastaa suurimpaan osaan autoilijoiden tarpeista ja sen se tekee erinomisen kyvykkäästi. Autoilu on hypännyt Capturin myötä uudelle mukavuuden, käytettävyyden ja helppouden tasolle.

Testiajot

Volvo XC40 on Kristiina Mäkelälle hyvän fiiliksen auto

"Kirsikkana kakun päällä Volvo XC40 on tyylikäs sisältä ja ulkoa. Hyvä fiilis on urheilussa tärkeää ja mikäs sen parempaa, kun autokin on tukemassa sitä!" 

volvo XC40 T2 Business aut

Volvo S60 sopii sporttisuudessaan juoksija Topi Raitaselle

"Urheiljan arki on hyvin monipuolista ja se haastaa auton ominaisuuksia. Välillä autoon pitää mahtua polkupyörä, jotta valmentaja pääsee tulemaan treenejä mukana. Vain yhdellä klikkauksella tavaratilaa on laajennettu ja matka treenipaikalle voi alkaa."  

volvo S60 B5 MHEV Business R-Design aut

Volvo XC40 kuljettaa Sara Kuiviston kilpailuihin ympäri Suomen

"Ajamiseni painottuu enemmän pidempiin treeni- ja kilpailumatkoihin. Pitkässä matkanteossa mukautuva vakionopeudensäädin on osoittautunut täydeksi helmeksi, joka toimii kuin ajatus." 

volvo XC40 T2 Business aut

Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid on näyttävä, turvallinen ja hyvin varusteltu

"Liikkeellelähdöt olivat vaivattomia ja Captur kiihtyi aivan mallikkaasti käyttäen ahtamatonta 1.6- litraista polttomoottoria (92 hv) sekä kahta sähkömoottoria (20 hv + 40 hv) apunaan. Käytettävissä oli siis maksimissaan liki 160 hevosvoiman arsenaali." 

renault CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid Intens

Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid herättää ihastusta

"Ihan parasta oli voimansiirron toimivuus. Liikkeellälähtö tapahtuu aina sähköllä - ei nykäystä, ei tempoilua, ei edes automaattivaihteiston aiheuttamaa nytkähdystä" 

renault CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid Intens

Hyundai i30 Wagon on kevyt ohjattava ja vakaa tiellä

”Pääosin ajoin Eco-ohjelmalla, josta löytyi kuitenkin tarvittaessa tehoja myös ohitustilanteissa”, Villanen kertoo. Auton ajettavuutta hän kuvailee suorastaan premium-tasoiseksi: ”i30 oli kevyt ohjattava ja vakaa tiellä. Yllätyin positiivisesti, kuinka mukava se oli ajaa.” 

hyundai I30 WAGON

Uudessa Hyundai i30 -kevythybridissä yhdistyvät tehokkuus ja pieni kulutus

Hyvinkääläinen Teemu Jokiniemi sai uuden Hyundai i30 Fastback -kevythybridin testiinsä loppuvuodesta 2020. Jokiniemen omasta autotallista löytyy vuoden 2019 i30 Hatchback, joten vertailukohtaa oli hyvin entuudestaan. 

hyundai I30 FASTBACK

Renault Captur sopii Kristiina Mäkelän tarpeisiin

Autosalvan yhteistyökumppani Kristiina Mäkelä on yksi Suomen kirkkaimmista yleisurheilutähdistä. Kolmiloikkaajan matkat treeneihin ja kisoihin ovat taittuneet jo pidemmän aikaa uudella Renault Capturilla. 

renault CAPTUR

Janni Hussin matkat taittuvat Volvo XC40:llä

Janni Hussi viettää työnsä puolesta paljon aikaa tien päällä. Volvo XC40 on osoittautunut riittävän tilavaksi tarvittavan tavaramäärän kuljettamisessa, mutta myös näppäräksi kaupunkiautoksi. 

volvo XC40

Volvo XC40 on kaikin puolin fantastinen

Testikuljettaja Hermanni Meronen ei säästellyt kehuvia sanoja testattuaan uutta Volvo XC40 -autoa viikonlopun ajan. 

volvo XC40

Raikas, nuorekas, tilava ja toimiva Volvo XC40

Lahtelainen Janette Eerola sai viikonlopun ajaksi testiin uuden Volvo XC40:n ja antoi sille täydet viisi pistettä niin ulkonäön, ajomukavuuden, suorituskyvyn kuin tilojenkin perusteella. 

volvo XC40

Vauhdikas viikonloppu Volvo XC40:n kanssa

Laura Heikari vietti tapahtumarikkaan viikonlopun Volvo XC40 -testikuljettajana. Auto sai kiitosta muun muassa älykkäästä teknologiastaan, joka auttoi jopa parisuhdesovun säilyttämisessä. 

volvo XC40

Opel Insignia on hyvä perheauto

Kimmo Ranta pääsi testaamaan uutta Opel Insigniaa yhdessä perheensä kanssa. Kimmo on yhä tyytyväinen omaan liki kymmenen vuotta vanhaan Insigniaansa, mutta auton kehitys on mennyt hyvään suuntaan. 

opel INSIGNIA Sports Tourer Innovation 2,0 CDTI Start/Stop 125 K

Uusi Hyundai Kona on iso auto pienessä koossa

Tuusulalainen Karoliina Tolvi testasi uutta Hyundai Kona 1.0 T-GDI 6MT Styleä heinäkuisen viikonlopun ajan. Karoliina piti Konassa erityisesti sen helposta ja mukavasta ajettavuudesta. 

hyundai KONA 1,0 T-GDI 6MT STYLE

Hyundai Konan 1 litran moottori oli positiivinen yllätys

Porvoolainen Juhani Niemi on kokenut kuljettaja, joka on ajanut monenlaisilla autoilla ja suhtautuu niihin omien sanojensa mukaan poikamaisella uteliaisuudella. Juhani yllättyi positiivisesti Konan pienen moottorin tehosta. 

hyundai KONA 1,0 T-GDI 6MT COMFORT

Hyundai Kona on mukava ajettava

Hanna Keskinen ajaa paljon työnsä puolesta. Kokemuksen myötä hänelle on kertynyt selkeät näkemykset siitä, mitä hän autolta haluaa. Hanna perheineen tykästyi uuteen Hyundai Konaan. 

hyundai KONA 1,6 T-GDI 4WD 7DCT-AUT. COMFORT

Uusi Hyundai Kona yllätti suorituskyvyllään

Roni Koivunen sai Hyundai Konan käyttöönsä heinäkuisen viikonlopun ajaksi. Sukellusta harrastava Roni laittoi auton heti kovaan testiin ja lähti ystävänsä kanssa sukellusreissulle Alavudelle Kaatialan louhokselle. 

hyundai KONA 1,0 T-GDI 6MT COMFORT

Koeajossa persoonallinen Hyundai Kona

Juulia Turunen sai käyttöönsä Havaijin saaren mukaan nimetyn katumaasturitulokkaan Hyundai Konan. Testiviikonlopun aikana Juulia ehti ajella niin asuinkaupungissaan Lahdessa kuin lähikaupungeissakin. 

hyundai KONA 1,0 T-GDI 6MT COMFORT

Uusi Renault Megane on sporttinen perhefarkku

Paholainen pukeutuu Pradaan, Megane punaiseen…väri, joka saa sen näyttämään entistäkin sporttisemmalta perheautolta! 

renault MEGANE

Uusi Renault Megane on pirteä ja helppo käsitellä

Meganessa oli kattava varustelu ja ajon aikana tuntuikin, että kaikki hallintalaitteet olivat helposti käden ulottuvilla.  

renault MEGANE

Nissan Micra on uudistunut ison harppauksen

Maantieajossa meno on vakaata ja voisi kuvitella istuvansa suuremmankin auton ratissa. Kaupungissa Micra kuitenkin taittuu sulavasti pieniinkin rakosiin, niin kuin näppärän kaupunkiauton kuuluukin. 

nissan MICRA

Uusi Nissan Micra on todella upea ilmestys

Micra olisi erittäin sopiva pientä kaupunkiautoa hakevalle, perheen kakkosautoksi tai nuoren kuljettajan ensimmäiseksi ajokiksi. 

nissan MICRA

Volvo XC60 kuljettaa Laura Monosen hiihtoladuille

Hiihtäjä Laura Monoselle Volvo XC60 on sopiva auto erityisesti tilavuutensa, turvallisuutensa ja ajomukavuutensa vuoksi. 

volvo XC60

Opel Astra: Linjakas ulkonäkö ja arkea helpottavat ominaisuudet

Odotin innolla uuden Astran testiajoa, sillä Opel on ollut luottoautoni vuosikymmenet. 

opel ASTRA

Uusi Volvo S90: miellyttävä, sporttinen ja turvallinen

Volvo S90 on todella sporttisen ja linjakkaan näköinen.  

volvo S90 D4

Volvo XC90: Älykkäät ominaisuudet tuovat turvaa ja helppoutta autoiluun

Jos olet jo iPhone-käyttäjä ja olet katselemassa katumaasturia, niin Volvo ja sen älykkäät ominaisuudet voivat olla just sun juttu! 

volvo XC90

Hyundai Tucson on seuraava autoni

Tucson on nykyaikaisen virtaviivainen ja tyylikäs niin sisältä kuin ulkoakin. Testiajo vain vahvisti päätöstäni siitä, että tämä on seuraava autoni. 

hyundai TUCSON

Kompakti ja sulavalinjainen Hyundai Tucson miellyttää silmää

Kaiken kaikkiaan asiallinen auto, joka sopii hyvin perheautoksi sekä ihmisille, jotka arvostavat ajomukavuutta ja tarpeellisia varusteita. 

hyundai TUCSON

Renault Kadjarin herkullinen väri kääntää katseita

Kun näin netissä Kadjarin ensimmäisen kerran, sanoin miehelleni, että tuossa on minun seuraava autoni.  

renault KADJAR

Voisin suositella Renault Kadjaria kaverille

Muotoilu on ihan selkeästi ranskalaisten laji – auto on nykyaikaisen virtaviivainen ja tyylikäs niin sisältä kuin ulkoa.  

renault KADJAR

Renault Kadjarissa on ison auton tuntua

Sisään saa kiivetä kuin maasturissa konsanaan.  

renault KADJAR

Hyundai i20: Oman kokoluokkansa kärkeä

Sisätiloiltaan uusi i20 on luokkansa parhaimmistoa. Edessä istuvat unohtavat istuvansa näin pienessä autossa.  

hyundai I20

Volvo XC90 on kerrassaan upea luksusauto

Autossa tuntee olevansa kuin kassakaapissa, turvassa ja poissa kaikelta pahalta.  

volvo XC90

Nissan Pulsar: Helposti ohjattava menopeli

Viikonloppuni Nissan Pulsarin kanssa oli ehdottomasti mukava kokemus! 

nissan PULSAR

Dacia Duster: Riittävästi vääntöä

Lisävarusteena saatava kosketusnäyttö on ehdottomasti hintansa väärti handfree:n ja gps:n myötä. 

dacia DUSTER

Dacia Duster on loistava valinta perheen kakkosautoksi

Hiekkatiellä neliveto oli loistava, pitoa löytyi tiukoissa mutkissa jopa irtosoralla! 

dacia DUSTER

Hyundai ix35: Positiivinen kokonaisuus

Parasta kylmänä talvipäivänä oli ratinlämmitin, joka sulatti kylmät sormet ja mahdollisti paljain käsin ajamisen. Onhan se turvallisempaa kuin paksut rukkaset kädessä.  

hyundai IX35

Hyundai ix35: Seniorit kiittävät mukavuudesta

Kun neljä senioria matkustaa Tampereelta Helsinkiin matalalla istuttavassa autossa, niin normaalisti perillä kaikilla on selkä jumissa ja lonkat vihoittelevat. Näitä ongelmia ei ollut lainkaan ix35:n kohdalla.  

hyundai IX35

Opel Corsan Hinta–laatu-suhde kohdallaan

Pisteet erityisesti pienen henkilöauton maineen karistamisesta. Sisätilat isollekin miehelle olivat todella hyvät. Kuskin paikalla ei yli satakiloista miestä ahdistanut mistään suunnasta. 

opel CORSA

Sutjakkaa menoa Opel Corsalla!

”Näppärä kaupunkiajossa ja sutjakka pikkuteillä. Eihän tämä kiihdyttäessä mikään Ferrari ole, mutta siksipä kulutuskin on jokaiselle kukkarolle sopivaa!”  

opel CORSA

Lapsetkin tykkäsivät Hyundai ix35:stä

Lapset innostuivat autosta: se on hauskan näköinen ja sinne on helppo nousta. Lisäksi takatilat ovat sellaiset, ettei kenenkään tarvitse istua polvet suussa. Yleensä kun puolen tunnin jälkeen alkaa takapenkiltä kuulua hermostunutta kitinää.  

hyundai IX35

Volvo V70: Ajaminen silkkaa nautintoa

Ajonäyttö kertoi heti nopeusrajoitukset kullekin tienpätkälle. 

volvo V70

Volvo V60: Volvo-laatua pienillä lisäherkuilla

Kojelaudan liikennemerkki kertoi nopeusrajoituksen, ohituskiellot sekä moottoritien alkamis- ja loppumismerkit. Kätevää!  

volvo V60

Volvo V60: Ajettavuudeltaan täyskymppi!

Ajossa huomioni kiinnittyi ensisijaisesti sopivan herkkään ja tarkkaan ohjaukseen.  

volvo V60

Volvo V60: Ohitustilanteiden unelma

Autossa on myös hyvä ja toimiva automaattivaihteisto. Vaihteet vaihtuivat vaivattomasti, eikä niiden olemassaoloon kiinnittänyt edes huomiota. 

volvo V60

Volvo V40: "Ekaa kertaa kelaan, että voisin ostaa Volvon."

Tykkäsin digitaalisesta mittaristosta, ja kuinka siihen sai valita eri teemoja. Mitä jos Volvon omistajat saisivat luoda kokonaan omia tyylejä, niin kuin kännyköihin. Se voisi olla aika hienoa.  

volvo V40