Haminalainen Heidi Mäkinen testasi uutta Nissan Qashqai -kevythybridiä viikonlopun ajan, ja kirjoitti kokemuksistaan testikuljettajaraportin.
Miellyttävä ajokokemus uudella Nissan Qashqai -kevythybridillä
Itselläni on vuoden 2017 Nissan Qashqai automaattivaihteistolla, joten lähdin mielenkiinnolla testailemaan uutta mallia. Viikonlopulle oli tiedossa reippaasti ajoa ympäri Kymenlaaksoa hiekkateistä moottoriteille, kun 11-vuotiaan tyttären harrastukseen kuljettamista ja sukulaisissa kyläilyä sattui sopivasti samaan ajankohtaan.
Nissan Qashqai on sporttisen näköinen auto
Ulkonäkö oli sporttinen kuten aikaisemminkin, mutta selkeää kasvojen kohotusta on tehty. Edestäpäin katsottuna autolla oli “silmät sirrillään”. Keulan sivussa huomasin pienen yksityiskohdan, joka henki luksusta: Qashqai-sana oli korostettu lähes huomaamattomasti peltiin. Auton perästä sain mielikuvan bulldogin naamasta, sillä se näyttää olevan vähän lytyssä.
Auton istuimiin oli panostettu ja selkänojissa oli erittäin hyvä sivuttaistuki, parempi kuin aiemmin. Vaikka Qashqai on iso auto, on se miellyttävä istua myös pienemmälle kuljettajalle. Penkki ei paina polvitaipeisiin, ja ratin ja penkin väliin jää mukavasti tilaa jalkojen vielä ylettäessä polkimille. Myös takapenkkiläiset nauttivat matkanteosta. Kaiuttimet antoivat matkanteossa mukavat soundit niin eteen kuin taakse. Takapenkin matkustaja hihkui riemusta löydettyään USB-latauspisteen myös takaa keskikonsolista.
Vaikka Qashqai on iso auto, on se miellyttävä istua myös pienemmälle kuljettajalle
Vaihteiden vaihtaminen sujui kevyesti ja portaattomasti lähes vain sormilla vetäen. Vaihdevipu oli myös aiempaa pienempi. Aikaisempaan malliin verrattuna todella hyvä muutos.
Ajamista helpottavia ominaisuuksia
Auto oli varustettu 360-kameroilla ja suuresta näytöstä oli ilo katsella, miten auton saa helposti pysäköityä. Näytön pinta tosin keräsi kaikki sormenjäljet, jotka paistoivat esteetikon silmään häiritsevästi. Mikrokuituliinalle olisi aina ajon päätteeksi autossa töitä. Näytössä oli muutoin myös normaalit toiminnot karttapalveluineen ja radiokanavineen, ja niiden käyttö oli helppoa. Autosta saa myös suoran yhteyden Nissan-tukeen nappia painamalla.
Tykkäsin kaistavahdin tärinästä ratissa, ei piippailuja kuten aiemmassa mallissa. Vakionopeuden säätö oli liikenteeseen mukautuva. Ominaisuus oli muutoin kätevä, mutta moottoritiellä havahduin monesti jumittavani jonkun hitaamman ajoneuvon perässä, kun en ollut huomannut, että auto reagoi edellä hitaammin ajavaan. Toisaalta vaihtaessani kaistaa lähteäkseni ohittamaan, ymmärsi auto yskän ja kiihdytti taas asetettuun nopeuteen. Kyyti oli tasaista eikä moottorin ääni kuulunut matkustamoon juuri lainkaan. Vain renkaista lähtevä meteli muistutti, että autossa ollaan.
Risuja ja ruusuja näkyvyydestä
Tuulilasissa oleva lasinlämmitys häiritsi, sillä harmaat juovat lasissa näkyivät varsinkin aurinkoisella säällä. Ymmärrän hyödyn talvella, koska ikkunoita ei tällainen lyhyt kuljettaja yletä raappaamaan. Vaatisi kenties totuttelua. Näkyvyys muutoin oli entistä mallia parempi, koska sivupeilien ja tuulilasin väliin ei jäänyt juurikaan kuollutta kulmaa. Ero oli huomattava.
Auto osasi myös lukea nopeusrajoitusten vaihtumista. Kiihdyttäminen nopeampaan vauhtiin kävi kätevästi, mutta hidastaminen tapahtui makuuni liian hitaasti. Tolppapoliisien valtakunnassa ei niin hyvä ominaisuus, koska hidastamiseen meni satoja metrejä.
Tavaratilassa oli korotuskappaleet, jotka helpottivat kauppakassien laittamista kyytiin ja nostamista pois, kun ei tarvitse kurotella. Toisaalta korotuskappaleet pienensivät valtavasti tavaratilan kokoa ja päädyin poistamaan korotukset, jotta sain korkeamman säilytyslaatikon kyytiin. Takapenkin kaadettuani sain lisää pituutta tavaratilalle ja silloin nämä korotukset ajoivat asiansa, kun suurentunut takatila oli samassa tasossa kokonaisuudessaan. Sopisi hyvin vaikkapa laskettelusuksien kuljettamiseen.
Kevythybridillä erittäin kohtuullinen kulutus
Sain auton kulkemaan matka-ajossa parhaimmillaan 6,2 l/100 km kulutuksella - erittäin kohtuullinen auton kokoon nähden. Ajoin maltilla, koska auto oli juuri tehtaalta ulos ajettu, mutta maltillisesti ajaenkin kiihtyi ihan mukavasti. Pääsee varmasti ohi tarvittaessa.
Automalliin oli tehty paljon parannuksia ja ajokokemus oli kokonaisuudessaan miellyttävä. Testiajon aikana ehdin hyvin saada tuntumaa autoon. En kuitenkaan uskaltanut kysyä ajamani auton hintaa, ettei vaan tarvitse ryhtyä autokaupoille.