Sain ladattavan hybrid-Capturin Hyvinkäältä testiajoon helmikuiseksi viikonlopuksi. Odotin tätä innolla, sillä olen ajanut hybridillä jonkin verran muutamia vuosia sitten. Tällöin alla oli joitain vuosia vanha Toyota Prius. Lisäksi kokemusta on muun muassa uutena ostetusta Ford Mondeosta. Tällä hetkellä itselläni on alla vuoden 2020 Renault Megane 1,3-litraisella moottorilla, 160-hevosvoimaisena ja automaattivaihteisena. Viimeisen vuoden aikana on tullut koeajettua ja -istuttua monenmoisia autokandidaatteja.
"Captur noudattaa hyvin Renaultin nykyistä, onnistunutta muotokieltä"
Testiautoa tuli ulkoilutettua moottoritiellä pari sataa kilometriä, maanteillä sata kilometriä sekä jonkin verran pienemmillä poluilla, sekä Valkeakosken ja Hyvinkään kaupunkiajossa.
Captur noudattaa hyvin Renaultin nykyistä, onnistunutta muotokieltä, joka on kerännyt kiitosta. Ulkoisesti auto on tyylikäs ja mittasuhteiltaan sopusuhtaisen linjakas. Hienosti osuneet mittasuhteet jatkuivat astuessani kuljettajan paikalle. Ajoasennoksi löytyi kuin itsestään erinomainen, hieman katumaasturille tyypillinen ryhdikäs ajoasento. Korkeampi ajoasento helpottaa myös autoon tuloa ja poistumista. Pientä miinusta on kuitenkin annettava istuimen pehmeydestä, joka tuntuu kivalta takapuolessa kauppamatkoilla, mutta jonka tuki on varsin mieto, kun matkaa taittaa yli 100 km kerrallaan. Tämän takia nykyinen autoni sisältääkin Bose-varustelun, jonka mukana tulee napakampi istuin.
Capturin sisätilat ja materiaalivalinnat ansaitsevat hehkutusta
Capturin hallintalaitteet tuntuivat välittömästi helppokäyttöisiltä. Suurimman kiitoksen annan uudelle sisätilojen ilmeelle. Tämä on ihan parasta mitä automaailma tarjoaa. Leijuva keskikonsoli upealla automaattivaihteenvalitsimella osoitti toimivuutensa. Kännykkä, auton avain ja muut pikkutavarat löysivät sujuvasti paikkansa monista kaksikerroksisen konsolin tarjoamista mahdollisuuksista.
Uutta sisäilmettä voi kehua estoitta. Uudet digitaaliset näytöt ovat todella tarkkoja ja muokattavissa näyttämään sen, mikä kuskia eniten kiinnostaa. Näytöt ovat kookkaita, joten tietoa riittää. Erityisen ihastunut olin navigaattorin puheohjaukseen ja sen ennakoivaan opastukseen. Hyvissä ajoin ehtii reagoimaan puheohjauksen antamiin ohjeisiin, jopa hetken miettimään. Kaiken kaikkiaan matkustamon yleisilme on raikas, innostava ja trendikäs.
”Capturista löytyy mielestäni hinta- ja kokoluokkansa tyylikkäin, miellyttävin ja pehmein sisustus”
Suurta kiitosta annan materiaalien pehmeydestä. Capturista löytyy mielestäni hinta- ja kokoluokkansa tyylikkäin, miellyttävin ja pehmein sisustus. Matkustamo ei särissyt ja oli todella hiljainen. Vakionopeudensäätimellä matkattaessa jalkaa oli mukava lepuuttaa pehmeällä materiaalilla ja sopivalla korkeudella keskikonsolissa. Juuri tällaisten ominaisuuksien takia autossa jaksaa istua pidempäänkin. Capturin ratti on erityisen miellyttävä, sopivan pehmeä ja paksu.
Lataushybridin lataaminen oli helppoa
Tein ensimmäiset sähkölataukseni kauppakeskuksen ilmaisesta latauksesta. Lataaminen oli erittäin helppoa ja ilmaisia kilometrejä kertyi muutama sata. Usean sadan kilometrin matkalla polttoainetankista kului vain yksi viidesosa. Talven nollakelissä ajelin yhdellä latauksella vajaa 40 km, osin kaupungissa ja osin maantiellä. Jos kotona on latausmahdollisuus, ovat kilometrit halpoja.
Niin, niistä ominaisuuksista. Ihan parasta oli voimansiirron toimivuus, tätä hämmästelin ja ihastelin. Liikkeellelähtö tapahtuu aina sähköllä. Ei nykäystä, ei tempoilua, ei edes automaattivaihteiston aiheuttamaa nytkähdystä, vaan voima tulee juuri samoin kuin äänensäätö vanhanajan potikkasäädöllä. Esimerkiksi parkkeeraus ahtaisiin paikkoihin helpottuu. Hämmästyttävän hienoa oli myös voimanjako. Renkaat eivät sutaise, vaikka voimaa pyytää reippaasti esimerkiksi liikennevaloissa. Tunne on miellyttävä, kun ei tarvitse höllätä kaasua edetäkseen ripeästi. Tämän ehkä nelivetoautoilijat tunnistavat.
”Kiihtyvyys on erinomainen ja riittää ripeisiin ohituksiin myös maantiellä”
Kiihtyvyys on erinomainen ja riittää ripeisiin ohituksiin myös maantiellä. Sähkömoottori hoitanee tässäkin osansa, sillä ripeämpi kiihdytyskin tuntuu luonnollisen helpolta. Tuntumani on, että isolla moottorilla varustetut myyntimiesten matka-autot ovat kyllä ripauksen ripeämpiä, mutta Capturin hybridi tekee autosta paljon 1,6-litraista polttomoottoria mielekkäämmän myös taajamien ulkopuolella.
Takapenkin kääntämällä lisää tavaratilaa
Tavaratila on akkukäyttöisissä autoissa haasteellinen paikka. Capturissakin tavaratilan syvyyttä on uhrattu akuille. Yhdelle miehelle tavaroille on hienosti tilaa, takapenkin voi aina tarvittaessa kääntää kokonaan tai osittain.
Uusia varusteita testissä
Varusteissa olen itse tottunut Renaultin Bose-varusteisiin, eli hyvin varustettuun autoon. Bose-varusteiden lisäksi Capturiin on päivittynyt muutama kiva varuste, joista pidin. Kaista-avustimen ratin tärinä oli mukava lisä.
Capturin parkkiavustin toimi ensikertalaisen käytössä ilman ohjekirjaa onnistuneesti. Capturin omatoiminen ratin kääntely oli tietysti alussa aavemaista, mutta sähköauton jarrun ja kaasun kontrollointi oli ensikerrasta lähtien varsin turvallinen kokemus.
Captur sopii monenlaiselle autoilijalle
Itselleni Captur on uusine innovaatioineen loistava peli. Omaan käyttööni kaipaisin hieman suurempaa tavaratilaa. Nyt omalla, varsin tyypillisellä yhden miehen matkalla, tavaratila tuli aivan täyteen.
Minusta tuntuu, että Captur on parhaimmillaan perheen kakkosautoksi. Tilaa ei ole liikaa, mutta kilometrit edullisia kaupunkikäytössä. Tämä ei ole kuitenkaan koko totuus. Auto toimii kokoluokassaan ja tavaratilaltaan hyvin myös urbaaniin kahden hengen talouteen, ja varmasti pienen perheenkin tarpeisiin, mikäli tavaran kuljetuksen tarve ei ole suuri.
Captur toimii erinomaisesti myös esimerkiksi vähän iäkkäämmille autoilijoille. Sisään kulkeminen ja poistuminen on helppoa hieman korkeammalla olevien istuimien ja ryhdikkään ajoasennon ansiosta.
"Autoilu on hypännyt Capturin myötä uudelle mukavuuden, käytettävyyden ja helppouden tasolle"
On ilmeisen halppo havaita, että Captur vastaa suurimpaan osaan autoilijoiden tarpeista ja tekee sen erinomaisen kyvykkäästi. Autoilu on hypännyt Capturin myötä uudelle mukavuuden, käytettävyyden ja helppouden tasolle.