Helppokäyttöiset ja monipuoliset hallintalaitteet
Odotin innolla uuden Astran testiajoa, sillä itselläni on ollut aiemmin kaksi Astraa, ja Opel on ollut luottoautoni vuosikymmenet. Uudenkarhea, tumma ja linjakas farmarimallinen Astra loisti juuri pestynä odottamassa minua ja yhteisiä kilometrejämme.
Auton avaimeton käynnistys oli luksusta ja ehdottomasti nykypäivää. Automaattivaihteisto on kokemukseni perusteella välttämätön ja sehän tästä mallista löytyi. Moottorin hiljainen käyntiääni ja rengasäänien kuulumattomuus sisätiloihin yllättivät positiivisesti. Astra oli suorituskyvyltään ihan ok, mutta väkisinkin tulee verrattua omaan Insigniaan, joka liikahtaa hiukan toisenlaisella teholla. Auton hallintalaitteiden helppokäyttöisyys ja monipuolisuus eivät tulleet minulle yllätyksenä. Puhelimen liittäminen auton audiojärjestelmään johdolla tai ilman oli helppoa. Puheluiden soittaminen ja äänentoisto puhelun aikana oli moitteetonta. Erityisen kiitoksen annan varoitusjärjestelmille, joita autossa oli useita erilaisia. Varoitukset esimerkiksi ruuhkautuneesta liikenteestä tai tietöistä olivat hyviä, mutta kehitysehdotuksena järjestelmään voisi lisätä kiertotien tarjoamisen ennakkoon, ainakin erittäin ruuhkautuneessa liikenteessä.
Ilman käsiä aukeava takaluukku helpottaa arjessa
Talvella aivan erityisen hieno varuste on lämpeävä ohjauspyörä. Kauppareissulla arvostaa takaluukun aukaisemista heilauttamalla jalkaa auton takaosan alla. Ei tarvitse kaivaa avaimia eikä laittaa kauppakasseja maahan kastumaan, voi vain nostaa ne suoraan sisälle. Pimeänä vuodenaikana auton ajovalojen merkitys korostuu - mielestäni testiauton ajovalot olivat huonot. Mielestäni näinkin hyvin varustellussa autossa pitäisi ehdottomasti olla kunnolliset valot. Pysäköintiavustajat edessä ja takana, sekä takakamera olivat suurena apuna ja toimivat moitteettomasti. Tuulilasin pyyhkijät olivat erinomaiset, mutta takalasin pyyhkijän jälki saisi olla isommalla alueella.
Sisätilat ja valaistus olivat hyvät, erityiskiitos erinomaisista etupenkeistä, joissa pitkäkin ihminen pystyi istumaan erittäin hyvässä ajoasennossa - takareidet eivät päässeet puutumaan pitkässäkään ajomatkassa. Etupenkit ovat kehittyneet huikeasti. Ongelmaksi muodostuvat jalkatilat takana silloin, kun edessä istuu pitkä ihminen ja penkki on säädetty lähes ääriasentoon. Silloin takamatkustajalle ei jää riittävästi jalkatilaa ja istumamukavuus kärsii huomattavasti. Takapenkit ovat hyvin muotoillut ja niissä on hyvä istua. Tavaratila on hyvän kokoinen, mutta siellä voisi olla hiukan parempi valaistus.
Kannattaa koeajaa uusi Astra!
Yhteenvetona sanoisin, että Astra on huikeasti kehittynyt jokaisella osa-alueella. Voin lämpimästi suositella teille, jotka olette ostamassa uutta autoa. Kannattaa koeajaa uusi Astra.