Juhani Hokkanen ajaa itsekin Nissan Qashqailla, mutta pääsi nyt testaamaan uuden e-POWER 2WD TEKNA -version Autosalvan testikuljettajana. Lue Juhanin kirjoittama testiraportti alta.
Testissä Nissan Qashqai e-POWER 2WD Tekna
Sain tilaisuuden tutustua uuteen Qashqai e-POWERiin testikuljettajana. Itselläni on jo kolmas Qashqai ajossa, nykyinen auto bensaversiona ja DCT-voimansiirrolla, joten pääsin vertailemaan autoja keskenään.
Autoon tutustuminen ja hallintalaitteiden omaksuminen kävi helposti, sillä kohdalleni on jo sattunut huollon sijaisautona uusin malli perinteisellä sähkömoottorilla, mutta vastaavilla hallintalaitteilla. Nappuloiden löytämiseen ei siis tuhrautunut juurikaan aikaa.
Sisätilojen viimeistely erinomaista laatua
Sisätilat ansaitsevat jonkin verran kehumista, viimeistely on erinomaista laatua. Kuskin penkin sähkösäädöt ovat tervetullut uudistus, ajoasento säätyy kätevästi nappuloista. Suuret digitaaliset näytöt ovat silmiinpistävin ero omaan nykyiseen autooni. 360-kameranäyttö ja peruutuskamera kertovat selkeästi missä mennään, kuvanlaatu on todella hyvä. Talvella huurre ja kurakelit voivat tietysti vaikuttaa näkymään.
Sähköinen ajokokemus e-POWERilla
Ajoon lähtiessä vaikuttavaa on hiljaisuus, kun kuuluu ainoastaan rengasäänet. Pienehkön ajoakun vaatiessa lisää energiaa, bensamoottorin käynnistymistä ei kuule, ellei ajele ihan hiljakseen.
Vedon tasaisuus miellyttää, vaikkei automaattivaihteisillakaan paljoa välityksen muuttumista huomaa. Mutta huomaa kuitenkin.
Sähkömoottorin veto on todella tasaista. E-Pedalilla ajo vaatii hiukan totuttelemista, koska jalan nosto vastaa jarrupolkimen painamista. Kaupungissa risteysajossa kyllä kätevä käyttää, mutta maantiellä valitsin sen pois ja jätin nopeuden säätämisen pääosin älykkään vakionopeussäätimen kontolle.
Soratielläkin tuli ajettua jonkin verran, ja siinä huomio kiinnittyi aiempaa parempaan äänieristykseen. Rapina kyllä kuului, mutta melko hillitysti. Ajoreitillä oli loivahko pitkä alamäki ja ilman vakionopeussäädintä auto rullasi tosi pitkään kaasua painamatta. Vaikutti siltä, ettei sähkömoottori juurikaan hidasta menoa ns. vapaalla ollessaan. Reilu parinsadan kilon painoero omaan Qashqaihin tietysti vaikuttaa rullaukseen.
”Kiihtyvyyttä tuntui löytyvän vähintäänkin riittävästi”
Muutama ohitustilanne sattui kohdalle ja kiihtyvyyttä tuntui löytyvän vähintäänkin riittävästi. Sähkömoottorin vääntö tulee esiin viiveettä ja kiihtyminen on heti todella rivakkaa. Valitsin ennen ohitukseen lähtöä ajomoodiksi Sport-moden, jotta ohitus sujuisi vitkastelematta.
Uusia avustavia ominaisuuksia
Ohjaus tuntui hiukan nopeammalle, kuin omassa Qashqaissa. Kaistallapitoavustin ohjailee aika vakaasti, eikä auto ”souda" kaistalla. Kuluneilla tiepinnoilla sadekelillä en kuitenkaan käyttäisi sitä, koska silloin auto kulkisi vesiurissa. Kulumisurat kun tuppaavat olemaan juuri kaistan keskivaiheilla.
Aamuisella kaupunkireissulla löytyi myös uusi ominaisuus, kun vakionopeussäädin huomioi kiertoliittymät automaattisesti, vähentäen nopeutta riittävästi. Lisäksi tavaratilan luukun hands free -aukaisu oli erittäin kätevä ominaisuus kauppareissulla.
Hieman haikein mielin palautin auton testiviikonlopun päätyttyä.
Nissan e-POWER on innovatiivinen voimalinjaratkaisu, joka yhdistää sähkö- ja polttomoottorin parhaat ominaisuudet, sekä tarjoaa energiatehokkaan vaihtoehdon perinteisille polttomoottoreille. Lue lisää >>