Koeajoautona oli Hyundai I20, joka oli kokenut perusteellisen malliuudistuksen kuluvana vuonna. Täytyy sanoa, että auto muuttui kyllä edukseen, päältä ja sisältä!
Koeajossa minulla ollut i20 oli hinnaston halvimmasta päästä, 1,2-litraisella moottorilla ja 5-vaihteisella manuaalilla varustettu Classic. Etukäteen hieman epäilin pienimmän moottorin riittävyyttä, mutta se yllättikin positiivisesti joustavalla käytöksellään. Moottorin käyttökelpoinen kierrosalue on hyvin laaja, mikä mahdollistaa ns. laiskan vaihtamisen.
Tyypillinen kokoluokkansa edustaja
Toki moottoritienopeuksissa ja ohituksissa rajallinen teho tuntuu, ja turvallinen ohittaminen vaatii ennakoimista ja vauhdinottoa etukäteen.. Kulutus testiajossa oli kohtuullinen, 5,4l/100km. Testiajoon sisältyi moottoritie-, kaupunki- ja maantieajoa. Ajettavuudeltaan auto on hyvin tyypillinen kokoluokkansa edustaja. Jousitus on hieman pikkuautomainen, mutta kantaa neljän henkilön kuorman hienosti. Suuntavakavuus oli moitteeton eikä sivutuuliherkkyyttä esiintynyt.
Melutaso ei häirinnyt
Ajomukavuuteen vaikuttava suurin yksittäinen seikka on auton melutaso. Tässä autossa moottorin äänet on eristetty hyvin, tuulen suhinoita tai alustan kolinoita ei kuulu, ainoastaan rengasäänet kuuluvat. Vielä sadan kilometrin tuntinopeudessa rengasäänien kanssa tulee toimeen, mutta moottoritienopeuksissa melutaso on jo rasittava.
Auto on omassa koko- ja hintaluokassaan ehdotonta kärkipäätä. Ostaisinko? Kyllä harkitsen todella vakavasti, mutta 1,4 litraisella moottorilla ja Comfort varustuksella.
Erinomainen istuin ja ajoasento
Koeajajan fyysinen olemus (191/115) asettaa usein hieman haastetta hyvän ajoasennon saamiselle, mutta i20 tarjoaa todella erinomaisen istuimen ja ajoasennon. Parempaa tuskin tästä kokoluokasta löytyy. Hallintalaitteisto on hyvin sijoitettu ja kevytkäyttöinen. Ohjaus, kaasu, kytkin ja vaihteisto toimivat hyvin pienellä vasteella, ja tähän kestää hieman aikaa tottua. Takaistuimella matkustaa kohtuullisen mukavasti kaksi aikuista. Päätilaa riittää, polvitilan riittävyys toki riippuu etumatkustajien koosta. Takapenkki itsessään on hyvin "istuttava". Yleensä takapenkin muotoiluun ei ole liiemmin panostettu, mutta tässä i20 on positiivinen poikkeus. Tavaratila on yleensä tässä kokoluokassa pieni, niin myös tässä tapauksessa.
Yhteenvetona tästä kaikesta toteaisin i20:n olevan todella positiivinen yllätys. Auto on omassa koko- ja hintaluokassaan ehdotonta kärkipäätä. Ostaisinko? Kyllä harkitsen todella vakavasti, mutta 1,4 litraisella moottorilla ja Comfort varustuksella.