Viikonlopun aikana kilometrejä kertyi 580, joista suurin osa oli maantieajoa tai moottoritiellä pöristelyä. Keskikulutukseksi tuli tällä reissulla 5,5 l / 100 km. Matka-ajossa Duster oli loistava valinta hiljaisuuden ja pienen kulutuksen takia. Vakionopeudensäädin toimi moitteettomasti. Herkkyys, jolla Duster kulki vakionopudensäätimen kautta oli ihailtavaa!
Hyvän kiihtyvyyden ansiosta ohitustilanteet olivat välillä liiankin helppoja. Herkän ohjauksen vuoksi alkuun joutui hieman hakemaan ajotuntumaa. Penkin korkeuden säätö oli myös haasteellista, kun valinnassa oli joko liian korkea tai liian matala, välivaihtoehtoa ei ollut.
Neliveto piti pintansa
Hiekkatiellä neliveto oli loistava, pitoa löytyi tiukoissa mutkissa jopa irtosoralla. Teillä, joilla tuntirajoitus oli 80 km ja normaalisti körötellään 60km tunnissa, sai ajella kaikessa rauhassa ihan rajoitusten mukaan. Automaattinen valinta etuvedon ja nelivedon välillä oli loistava ominaisuus.
Tila tuli vastaan
Ilmastointi olisi voinut olla automatisoitu, jotta sisälämpötila olisi ollut tasaisempi. Lämpimällä kelillä portainen säätö meni joko asteen liian kylmälle tai asteen liian kuumalle. Isomman perheen tila-autoksi Duster ei valitettavasti ole oikea vaihtoehto. Meidän viisihenkinen perheemme ei pystyisi lähtemään pidemmälle reissulle tavaratilan pienuuden vuoksi, sillä joukkoomme kuuluu lisäksi kaksi Shetlanninlammaskoiraa.
Hiekkatiellä neliveto oli loistava, pitoa löytyi tiukoissa mutkissa jopa irtosoralla.
Sisältä Duster on mielestäni riittävän iso, poislukien tavaratila. Hansikaslokero ja koelaudan "kolo" ovat jopa isohkoja. Etupenkin syvyyssäädössä olisi voinut miettiä lyhytjalkaisia ihmisiä paremmin: matto tuli eteen kuskin penkkiä siirrettäessä etuasentoon, jolloin se jumitti kiskojen väliin ja penkki meinasi jäädä liian kauaksi ohjauspyörästä. Kojelaudan ja varsinkin mittaritaulujen ympärystän muotoiluun voisi panostaa enemmän. Dusterin ominaispiirteinen kulmikkuus on alkuun hieman ärsyttävä ratin takana, toisaalta siten jää hieman enemmän näkökenttää ratin yli.
Varustelutaso yllätti
Varustelutaso on hyvä. Plussaa isosta näytöstä! Bluetooth-yhteys, jonka ansiosta sai myös soitettua musiikkia puhelimen soittolistoilta oli kiva lisä. Ohjauspyörän nappien sijoittelu oli järkevä, jokainen nappi oli juuri siinä missä niiden kuuluukin olla. Ajon aikana ei tarvinut erikseen kuikuilla missä mikäkin nappula sijaitsee.
Kokonaisuudessaan olen hyvin tyytyväinen testiin, ja perheen kakkosautoksi Dacia Duster olisikin hyvä valinta.