Sain koeajoon Volvon täyssähköisen XC40 -katumaasturin, jossa on parhaimmat varusteet, tehokkain moottori ja neliveto.
Minulla on tälläkin hetkellä täyssähköauto, järjestyksessään jo toinen itseasiassa. Vertaan tätä Volvo XC40 Rechargea siihen. Olen aina pitänyt Volvojen ajettavuudesta, ulkonäöstä ja designista, ergonomiasta ja viimeistelystä, sekä myös ihan vain fiiliksestä, joita ne ovat herättäneet. Ja täytyy sanoa, että pidin myös Volvo XC40:sta. Erityisesti tehojen ja voimalinjan osalta auto oli mieleeni. Sähköautolle tärkeä latausnopeus oli myös Volvossa hyvää tasoa.
Jämäkkä alusta
XC40 on täyssähköisenä painava auto, ja sen kyllä huomaa jo ihan liikkeelle lähtiessä. Tähän kuitenkin tottuu nopeasti. Alusta tuntui jämäkältä ja ylimääräisiä ääniä ei alustasta kuulunut. Alusta hoiti hienosti kaikki kolot ja töyssyt. Auto on muutenkin mukavan hiljainen, vain tuuli suhisi jonkin verran moottoritienopeuksissa.
Kevyt ohjaus
Ohjaus oli omaan makuun liian kevyt ja vähän ehkä tunnotonkin. Tosin kitkarenkailla oli tähän varmasti osasyynsä. Kevyt ohjaus sopii hyvin kaupunkiajoon, mutta isolle tielle kaipaisin vähän jämäkämpää ohjausta.
XC40 kuten muutkin Volvot, ovat jäykähköjä pyöritellä parkkipaikoilla suuren kääntösäteensä takia. Autoa joutui ottamaan muutaman kerran edestakaisin, että sen sai ruutuun tai pois sieltä. Tämä on syytä ottaa huomioon, jos Volvoa miettii erityisesti kaupunkiajoon.
Kuljettajan ajoasento
Ajomukavuuteen tai fiilikseen vaikuttaa myös kuljettajan ajoasento. XC40:ssä myös istutaan korkealla, vaikka penkki on säädettynä alimpaan mahdolliseen asentoon. Ajoasennon korkeus tuo ajamiseen myös sitä aiemmin mainitsemaani maasturimaisuutta, josta en pidä. Istuinosain muotojen takia pehmusteet tuntuivat kulmikkailta takamuksen alla.
Ajoavustimet
Ajoavustimet toimivat hyvin. Pidin erityisesti mukautuvan vakionopeudensäätimen toiminnasta. Se piti hyvin etäisyyden edellä ajavaan autoon, tai jos ajoin edellä ajavan auton kiinni, niin Volvo alkoi jo hyvissä ajoin sopeuttamaan vauhtia edellä ajavan autoon nähden. Ajaminen oli näin mukavan pehmeää.
Ilokseni huomasin, että XC40 Recharge muistuttaa ajettavuudeltaan melkein polttomoottoriautoa. Kaasuvaste on liikkeellelähdöissä sopivan pehmeä.
Ajomukavuudeltaan hyvä
Volvo XC40 on sähköauto, ja sen ajomukavuuteen vaikuttaa suuresti millainen kaasuvaste sekä rekuperointi autossa on. Rekuperointi tarkoittaa sitä, kuinka rajusti auto lataa akustoa eli jarruttaa, kun nostaa jalan kaasulta.
Ilokseni huomasin, että XC40 Recharge muistuttaa ajettavuudeltaan melkein polttomoottoriautoa. Kaasuvaste on liikkeellelähdöissä sopivan pehmeä. Ja jos käytössä on yhden polkimen ajo (OPD One Pedal Drive), niin jalan nosto kaasulta pysäyttää auton mukavan pehmeästi. OPD:n saa myös pois päältä, jos sitä ei tykkää käyttää. Itse pidän siitä suuresti.
Suorituskyvyn osalta minulla ei ole mitään huomautettavaa. Päin vastoin, auto sai hymyn huulille aina, kun polkaisi kaasua.
Huikea suorituskyky
Volvo XC40 Recharge Twin Ultimate on mallisarjan tehokkain versio. Autossa on jopa 408 hevosvoimaa, ja sen kyllä huomasi! Kiihtyvyys on huikea, niin paikaltaan kiihdyttäessä kuin vaikka ohitustilanteissa isolla tiellä.
Suorituskyvyn osalta minulla ei ole mitään huomautettavaa. Päin vastoin, auto sai hymyn huulille aina, kun polkaisi kaasua. Suorituskyvyn osalta XC40 Twin Ultimate on upea auto erityisesti matka-ajoon.
Kulutus ei ole minulle tärkein kriteeri sähköauton valinnassa. Kunhan on nopea lataus, niin se riittää.
Latausnopeus tärkeämpää kuin kulutus
XC40 Recharge esilämmittää ajoakun, kunhan vain asettaa navigaattoriin päämääräksi jonkin julkisista latauspisteistä. Plussaa oli muuten se, että navigaattorista löytyi myös itselle tärkeät S-ryhmän laturit!
Akussa oli virtaa testilatauksen alussa 46 %, ja auto lähti lataamaan 131 kW teholla. Jostain syystä auto ei kertonut, oliko akku esilämmitetty vai ei. Oletan, että kyllä, koska latausteho oli hyvä täydellä akulla.
Kulutukseen en kiinnittänyt huomiota, koska ajoin hyvinkin vaihtelevaan tyyliin. Toisaalta kulutus ei ole minulle tärkein kriteeri sähköauton valinnassa. Kunhan on nopea lataus, niin se riittää. Taukoja tulee kuitenkin pidettyä noin 200–250 kilometrin välein joka tapauksessa.
Käyttöliittymän oppi nopeasti
Harmikseni en päässyt testaamaan ollenkaan Volvo Cars -mobiilisovellusta. Android Automotive -käyttöliittymä tuntui pienen alkuopettelun jälkeen selkeältä ja jouhevalta käyttää. Valikoita ja alavalikoita ei ole paljoa, joten käytön oppii nopeasti.
Auto oli jostain syystä varustettu kitkarenkailla, jotka veivät parhaimman fiiliksen toukokuisesta, melkein hellepäivinä suoritetusta koeajosta. Nelivedon ominaisuudet jäivät tietenkin nyt testaamatta myös.
Ulkonäkö noudattelee Volvon uutta muotoilua
Uusi XC40 noudattelee Volvon uutta muotoilua ja muotokieltä, erityisesti uudistetun maskin kanssa. Auton kyllä tunnistaa heti Volvoksi. Ovien kohdalla olevat syvennykset ovat hieno yksityiskohta, ja ne tuovat mieleen isoveljen eli XC60:n.
Volvo XC40:ssä on muiden Volvojen tapaan hienosti muotoillut ja tyylikkäät valot edessä, ns. Thorin vasarat, ja takana massiiviset, voimakkaasti muotoillut kurvikkaat takavalot. Tykkään.
XC40 on kuitenkin omaan makuuni ulkonäön osalta liian maasturimainen. Toki auto onkin maasturi, tarkemmin ottaen katumaasturi. Pidän henkilökohtaisesti enemmän rinnakkaismallin, eli Volvo C40:n ulkonäöstä.
Tilat riittävät hyvin nelihenkiselle perheelle
Meillä on perheessä kaksi aikuista ja kaksi lasta. Koeajon aikana totesimme XC40:n soveltuvan tilojen puolesta meille enemmän kuin hyvin. Edessä ja takana on hyvät tilat matkustamiselle.
Koeajoautossa oli panoraamakattoluukku ja pitkäselkäisenä huomasin, että pääni huiteli melkein katossa. Tila ei kuitenkaan loppunut kesken.
Edessä on hyvät säilytystilat ja erityismaininta keskikonsolin suurista mukitelineistä, joihin sopii hyvin myös termospullo.
Peräkontin tiloja emme testanneet, mutta silmämääräisesti arvioin, että ne riittäisivät perheellemme hyvin. Peräkontissa oli kätevä erillinen säilytystila pohjan alla, jonne saa laturit ja latausjohdot kätevästi piiloon.
Takaistuimet saa käännettyä alas kahdessa osassa (1/3 ja 2/3). Huomasin, että takapenkit käännettynä tavaratilan pohja on tasainen ja melkein vaakasuora, joka helpottaa isompien tavaroiden kuljettamista. Selkänojassa on myös suksiluukku. Muunneltavuuden puolestakin auto sopisi meille hyvin.