Ensivaikutelma autosta oli hienostuneen hillitty, ajattoman tyylikäs ja aristokraattinen, mutta selvästi tunnistettava Volvo.
Moderni mutta silti perinteinen
On mielenkiintoista, miten nykyaikaiseksi uusi XC90 on saatu Volvon konservatiivisesta maineesta huolimatta. XC90 antaa ensivaikutelman Volvon nykysuunnasta ja ulkonäöstä. Ensivaikutelma autosta oli hienostuneen hillitty, ajattoman tyylikäs ja aristokraattinen, mutta selvästi tunnistettava Volvo. Auto on iso, mutta ei järkälemäinen. Ajovalot ovat kieltämättä hienot. Auto on joka suunnasta tyylikkään kaunis.
Ohjaamonäkymä edustaa tätä päivää: iso näyttö keskellä ohjaamoa ja vain muutama nappula näytön ulkopuolella. Halpa toteuttaa ja helppo käyttää.
Ohjaamonäkymä tätä päivää
Sisätilat lupaavat paljon. Ohjaamonäkymä edustaa tätä päivää: iso näyttö keskellä ohjaamoa ja vain muutama nappula näytön ulkopuolella. Halpa toteuttaa ja helppo käyttää. Näytön opettelu vaatii kuitenkin hieman totuttelua, jotta sen saa personoitua mieleisekseen. Autossa onkin syytä istua hetki ennen ajoon lähtöä ja tutustua toimintoihin.
Ei ihan superluksusta, mutta aika lähellä
XC90 ei ole superluksusta, mutta sisältää runsaasti ajamista ja elämistä helpottavia apuvälineitä, jotka tekevät autosta mielenkiintoisen. 360 asteen kamera helpottaa ison auton liikuttamista ja mukautuva vakionopeudensäätö toimii tarkasti. Huomasin ajaneeni useita kymmeniä kilometrejä edellä ajavan auton nopeutta mukaillen. Volvon alkaessa jarruttaa huomasimme saapuvamme risteysalueelle. 360 asteen kamera on myös hieno yksityiskohta. Ylhäältä päin kuvaa välittävä kameranäkymä helpottaa huomattavasti pysäköinnissä. Aluksi kameratoimintoa oli pakko kokeilla aina auton seisoessa mm. liikennevaloissa.
Turvallisuus ennen kaikkea
Auto on ladattu täyteen turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia, mutta lisävarustelistalta kannattaa valita ilmajousitus, tuulilasin heijastusnäyttö sekä laminoidut sivuikkunat. Yllättävää kyllä, rengasäänet isoista pyöristä sekä moottorin ääni tyhjäkäynnillä kuuluvat sisälle. Heijastusnäyttö tuo tuulilasiin kuljettajan näkökenttään mm. näkymän ajonopeudesta ja vallitsevan tien nopeusrajoituksen. Mainio lisävaruste, joka helpottaa liikennemerkkien hahmottamista. Näyttöön ilmaantui muutama symboli, joiden tarkoitusperä jäi hämärän peittoon. HUD-näyttö mukaan laskettuna ajonopeus näkyy kolmessa eri näytössä.
Hifistelyä ehkä, mutta hauskaa.
Eri ajotilat tekevät ajamisesta mielenkiintoista
Kaksilitrainen D5-moottori riittää liikuttamaan Volvoa mainiosti. Vääntö riittää ohituksissa kuormattunakin. Viidestä ajotilasta Comfort-asetus sopii päivittäiseen käyttöön, Dynamic-ajotila soveltunee nopeampaan ajoon mutkaisilla teillä. Kun Comfortin vaihtaa Dynamic-asetukseen, alustan laskeutumista tuskin huomaa. Ajotuntuma muuttuu vain hieman raskaammaksi ja tarkemmaksi. Auto myös kallistelee mutkissa aavistuksen verran vähemmän. Hifistelyä ehkä, mutta hauskaa.
Olo on kuin kassakaapissa
Volvo on tilava, äärimmäisen mukava ja turvallinen. Autossa tuntee olevansa kuin kassakaapissa, turvassa kaikelta pahalta. Seitsemänpaikkainen auto on kuin tehty perhekäyttöön. Perheestäni huolehtivana isänä mieluusti asettaisin perheeni tähän jättimaasturiin, mutta valitettavasti on tekijöitä, jotka asettavat rajat johonkin. Ehkä V70:n jatkajamalli saattaisi olla talouteemme paremmin sopiva.