Olen autoillut nyt noin 2,5 vuotta sähköllä ja vastaani tuli sopivasti Autosalvan mainos, jossa haettiin testikuljettajia uudelle Volvo-täyssähköautolle. Hakemus sisään ja pian minuun otettiin yhteyttä. Auto oli minulla perjantaista sunnuntaihin. Ajoin sekä pitkää matkaa että lyhyitä kaupunkisiirtymiä. Yhteensä matkaa kertyi noin 700 kilometriä.
Tyylikäs ja hillitty väri
Sain testiini Volvo EC40 Single Extended Range -mallin. Auton väri oli Cloud Blue ja varustelutaso Ultra. Cloud Blue on hillitty väri henkilölle, joka haluaa autonsa näyttävän tyylikkäältä. Kun auto ajettiin minulle liikkeeseen sisään esittelyä varten, katseeni kiinnittyi heti ensimmäisenä suljettuun keulaan, josta löytyy Volvo-logo kameralla ja antureilla varustettuna sekä takakontissa komeilevaan Volvo-tekstiin. Ennen auton luovutusta ehdin ihailla muitakin värivaihtoehtoja liikkeessä. Mielestäni on hienoa, että Volvo tarjoaa autojaan niin monella eri värillä.
Säädöt kohdilleen
Heti, kun autoon istuu sisälle, kiinnittyy huomio mukaviin penkkeihin, joita pystyy säätämään kuljettajan mukaiseksi. Tämä kaikki toteutuu kätevästi sähköisillä säätimillä, jotka löytyvät penkin oven puoleisesta sivusta. Säätöjä löytyy ristiselän tuelle, korkeussäädölle, syvyyssäädölle sekä manuaalisesti reisituelle. Myös ratti oli helppo säätää itselle sopivan korkealle ja kauas tai lähelle, jotta ajoasento on mahdollisimman ergonominen. Takana sivupenkit on suunniteltu selkeästi myös aikuisille istuttavaksi, mutta keskipenkin jalkatilassa on palkki lattiassa, joka automaattisesti sai minut ajattelemaan, että keskipenkki on tehty vain lapsia varten. Siinä ei aikuinen istu yhtään mukavasti rajatun jalkatilan takia. Edessä jalkatilaa on rutkasti, ja matkanteko apukuskin puolelle penkin säätöjen ansiosta sujuu moitteetta.
Hyvin tavaratilaa
Autosta on mahdollista kaataa takapenkit joko yksitellen, jolloin tavaratilan käyttö mahdollistaa myös takapenkillä istumisen, tai kaikki penkit kerrallaan, jos kaipaa maksimoitua tavaratilaa. Takakontin alatilasta löytyy myös lukittava piilokerros. Kun penkit kaataa ja käyttää tilan fiksusti, auton tavaratila lähes kolminkertaistuu, mikä on mielestäni aika huippusuoritus Volvon suunnittelutiimiltä. Lisäksi autosta löytyy viikonloppukassin verran kannellista säilytystilaa konepellin alta etutilasta. Mielestäni taas kerran, oiva ratkaisu laittaa kansi säilytystilan päälle, ettei sinne pääse kosteutta tai likaa. En ole tätä aikaisemmin nähnyt.
Kun penkit kaataa ja käyttää tilan fiksusti, auton tavaratila lähes kolminkertaistuu, mikä on mielestäni aika huippusuoritus Volvon suunnittelutiimiltä.
Riittävästi tehoja
Kiihtyvyys Volvossa oli mielestäni kokoonsa nähden hyvä, joskin poljinta painettaessa huomasin pienen viiveen ennen kuin sähkömoottorit uskalsivat antaa täyden tehon päästä valloilleen. Auto kulkee sekä kaupungissa että moottoritiellä erinomaisesti painonsa ja tehojensa ansiosta.Optimoitu alusta auttaa parkkihallissa ja esimerkiksi hidasteiden yliajaminen ei tuntunut juuri miltään. Ohjaustehostin avustaa autoa kääntymään näppärästi pienessä tilassa, ja pysäköinti oli helppoa kameran kanssa.
Pilot Assist – oiva apuri pitkille matkoille
Viimeisenä muttei vähäisimpänä autosta löytyy Pilot Assist, joka on hyvä kaveri erityisesti pitkää matkaa tehdessä. Pilot Assist on oiva apu kuljettajalle, jos haluaa hetken aikaa lepuuttaa kaasujalkaa. Se mahdollistaa myös auton kaistalla pidon ja pitää valittua etäisyyttä ja nopeutta edellä olevaan autoon. Välillä Pilot Assist oli kuitenkin haitaksi, kun se oli liian innokas jarruttamaan edessä tapahtuvien tilanteiden takia. Tämä hidasti esimerkiksi ohittamista ja kaistalle palaamista.
Kehitettävää
Lopuksi muutamia kehitysehdotuksia viikonlopun testiajon perusteella:
- Kuljettajalla voisi olla kunnollinen ja ergonominen kyynärpäätuki.
- Kojelaudalla voisi olla kevyemmät ja sirommat paneelit sekä keskellä isompi näyttö.
- Peruutuskameran näkymä voisi olla avarampi ja taustapeili paremmin suunniteltu, niin ettei tarvitse etsiä oikeaa katsomiskulmaa.
Yhteenveto testiajosta
Minulle sattui erinomaiset kelit auton testiajoa varten. Olisi mielenkiintoista päästä testaamaan samaa autoa esimerkiksi talvella ja katsoa, miten hyvin toimintamatka pitää paikkaansa.
Kaiken kaikkiaan viikonlopun testiajot Volvolla sujuivat moitteitta, koska sähköautoilu ei itselle ole uusi asia ja pysähtyminen lataamista varten on normaalia matkan suunnittelua. Autossa istui korkealla, lisävarusteet tekivät ajamisesta ja käyttöönotosta helppoa ja kuulopuheet Volvon turvallisesta ja helposta matkanteosta vahvistuivat entisestään oman kokemukseni myötä. Pisteet Volvolle ulkonäön suunnittelusta ja erityishuomioista pieniin yksityiskohtiin sekä auton sisä- että ulkopuolella.