Kouvolalainen Sari Hurme testasi Volvo EX30 -täyssähköautoa muutaman päivän ajan ja kirjoitti kokemuksistaan testiraportin. Sarille sähköautoilu on jo tuttua, eikä paluuta takaisin polttomoottoreiden maailmaan enää ole. Lue Sarin testiraportti alta.
Testiajossa Volvo EX30 Twin Performance Ultra
Sain mielenkiintoisen tarjouksen päästä koeajamaan Volvon uutta EX30-täyssähköautoa. Olen viimeiset kolme vuotta ajanut Skoda Enyaq -täyssähköautolla, ja mielelläni lähdin kokeilemaan Volvon uutta mallia.
Kattoikkuna tuo avaruuden tuntua pieneen autoon
EX30 on kokoluokaltaan jonkin verran Enyaqia pienempi katumaasturityyppinen malli, mutta etenkin etupenkillä tilat ovat hyvät, eikä ahtauden tunnetta tullut. Takapenkillä jalkatila oli melko pieni, eikä penkeilläkään istumatilaa liikaa ollut. Tästä syystä takana matkustuksesta jäi hieman ahdas olo. Katon lasi-ikkuna tuo kuitenkin avaruuden tunnetta sekä valoa koko tilaan. Takakontti oli yllättävän tilava, ja kontin lattian korkeutta pystyy tarvittaessa säätämään hieman.
Testiautossa oli Breeze-sisustusteema, joka on yksi neljästä vaihtoehdosta. Penkkien vaalea verhoilu lisää tilan tuntua ja tuo tyylikkyyttä auton sisustukseen. Kojelaudasta oviin jatkuva pilkullinen ja muovinen ilme ei miellyttänyt omaa silmääni.
Koeajamani auton väri Cloud blue oli itselleni erittäin mieluinen. Vaalea väri luo isomman auton kuvan, sekä tuo auton sporttisen ja kulmikkaan muotoilun hyvin esille. Muutenkin auton muotoilu on onnistunut. Tyylikäs ja sporttinen muotoilu erottuu katukuvassa hyvin muusta massasta.
Auton keskinäyttöön tottuminen kävi nopeasti
Yllättävän helposti ja nopeasti totuin siihen, ettei nopeusnäyttö, kello ja lämpötilatiedot olleetkaan ratin takana, vaan keskinäytössä. Näyttö on huomattavan suuri ja muutamaa ratissa olevaa säätönappulaa lukuun ottamatta kaikki auton toiminnot ja hallinta tapahtuvat keskinäytön kautta. Näytön selailu ja käyttö tuntuivat loogiselta itselleni alusta lähtien. Eniten totuttelua vaati vaihteiden sijainti ratin ”viiksessä”. Automaatissa ei toki vaihteita tarvitse kuin lähdössä ja pysähtyessä, mutta monesti käsi hapuili keskikonsoliin, jossa olen itse tottunut automaatin vaihteistoa käyttämään.
Yllättävää oli, että oletusasetuksena ovien avaaminen ja lukitus onnistuu vain kuskin ovesta koskettamalla ovenkahvaa. Asetuksista löytyy kuitenkin myös vaihtoehto, jossa ovet lukittuvat automaattisesti avainta kauemmas viedessä.
Volvo EX30 sopii erinomaisesti kaupunkiajoon
Testiajoni keskittyi lähinnä kaupunkiajoon, mutta ehdin muutamia kertoja kokeilemaan ajomukavuutta myös isommassa vauhdissa. EX30 soveltuu kaupunkiajoon erinomaisesti. Kompaktin kokonsa ansiosta se mahtuu hienosti parkkiruutuihin ja parkkeeraus sekä peruuttaminen on vaivatonta edessä ja takana olevien tutkien avulla. Kääntösäde on erittäin pieni eikä pienestäkään kulmasta ollut ongelmia saada autoa ruutuun. Oman testiajoni keskikulutus oli kohtuullinen, huomioiden että ajo keskittyi lähinnä kaupunkiin.
"Kiihtyvyys on tässä mallissa ensiluokkaa"
Kiihtyvyys on tässä mallissa ensiluokkaa, joten maantiellä ohittaminen on turvallista ja vaivatonta. Rengasmelu nousi kuitenkin jo 80 km/h vauhdissa melko suureksi.
Kaikkiaan EX30 on jämäkkä auto ajaa ja ajokokemus on miellyttävä. EX30 jatkaa vankkaa Volvon laatutakuuta.