Vääksyläinen Mika Saastamoinen testasi uuden Renault Captur E-TECH -lataushybridin maaliskuun lumisilla teillä.
Vanhempaan malliin verrattuna Captur näyttää isommalta ja nykyaikaisemmalta
Kävin hakemassa testiauton Lahden Autosalvasta automyyjä Eetu Häggmanilta, joka esitteli auton hallintalaitteet ja toiminnot. Autosalvan pihalla vertasin auton ulkonäköä omaan vuoden 2016 Capturiini. Uusi versio näytti leveämmältä, hyvällä tavalla suuremmalta, nykyaikaisemmalta ja yksinkertaisesti tyylikkäältä.
”Tuntui kuin ajaisin astetta isompaa autoa”
Auto tuntui kotimatkalla vakaalta ja hiljaiselta. Sisätilat tuntuivat suuremmilta, ja tuntui kuin ajaisin astetta isompaa autoa. Auton uudistettu automaattivaihteisto toimi erinomaisesti ja huomaamattomasti. Musiikistakin pystyi nauttimaan, vaikka koeajamassani autossa ei ollutkaan lisävarusteena saatavaa Bose-äänentoistojärjestelmää.
Capturia testattiin neljän aikuisen voimin
Lauantaiaamusta alkoi varsinaisen testirupeama -2 asteen lämpötilassa. Sähkölatauksesta auton irroitettuani lähdimme kohti Lahtea noutamaan vanhempani mukaan, jotta testiin saataisiin myös arvokkaita kommentteja takapenkkiläisiltä. Ensimmäinen kuljettajaa hyödyttävä toiminnallisuus sai heti kiitokseni - ratin lämmitys. Myöskin penkinlämmittimiin oli tullut hyvä lisä, kaksi eri lämpötila-aluetta.
Varsinaiseen testiajoon lähdimme neljän aikuisen voimin. Myös takapenkki todettiin hyväksi ja napakaksi, mutta kommentti kuului, ettei kolmas aikuinen mahtuisi tunkematta istumaan. Takapenkki sopinee kolmelle lapselle, muttei kolmelle aikuiselle. Takapenkkiä voidaan siirtää pituussuunnassa jonkin verran aina tarpeen mukaan. Takapenkin selkänojat ovat myöskin kaadettavissa noin 40/60, mikäli tavaraa tulisi kyytiin enemmän.
Matkustusmukavuutta pitkällekin ihmiselle
Pääntilat niin edessä kuin takana riittivät mainiosti katumaasturityyppisessä Capturissa. Kuljettajan penkissä oli korkeussäätö, jolla pystyi muokkaamaan ja hienosäätämään ajoasentoa. Penkissä ei ollut istuinosan kallistustoimintoa, joka joissakin tilanteissa voisi olla hyvä lisä.
Suunnittelemani testiajolenkki sisälsi niin valtateitä, kuin pienempiä mäkisiä ja mutkaisia kantateitäkin. Aamulla akkuihin lataamani sähkövirta väheni jo alkujaan melko alhaiselle tasolle, mutta ei missään vaiheessa mennyt nollaan, vaan auttoi liikenteessä silloin tällöin. Testiajon alussa autokaupan pihassa auton kulutuksena näkyi 3,1 l/100 km, mutta keskikulutus kasvoi 424 kilometrin testiajolenkin aikana lukemaan 4,4 l/100 km. Kulutuslukema on siis mielestäni pieni täydellä kuormalla. Normaalit kiihdytykset ja vakionopeudella ajo olivat tällä kertaa kulutuksen pääkriteereinä.
"Liikkeellelähdöt olivat vaivattomia ja Captur kiihtyi aivan mallikkaasti käyttäen ahtamatonta 1.6- litraista polttomoottoria (92 hv) sekä kahta sähkömoottoria (20 hv + 40 hv) apunaan."
Liikkeellelähdöt olivat vaivattomia ja Captur kiihtyi aivan mallikkaasti käyttäen ahtamatonta 1.6-litraista polttomoottoria (92 hv) sekä kahta sähkömoottoria (20 hv + 40 hv) apunaan. Käytettävissä oli siis maksimissaan liki 160 hevosvoiman arsenaali. Omalla käsivalintaisella 90-hevosvoimaisella TCe Capturillani en kiihdytyksissä olisi perässä pysynyt. Kelin liukkaudesta johtuen sporttisemmat kiihdytykset kuitenkin jäivät väliin, ja koettaessani kiihdyttää hiemankaan kovemmin puuttui luistonesto peliin.
Lumisesta ja jäisestä tiestä huolimatta Captur liikkui uskomattoman vakaasti suuremmin luistelematta. Ratin ohjausvaste on edelleen herkkä, mutta parannusta aiempaan on siinäkin tullut.
Isokokoinen monitoiminäyttö on selkeä ja helppokäyttöinen
Varsin isokokoinen monitoiminäyttö on selkeä ja helposti käytettävä. Siinä on monenlaisia mahdollisuuksia säätää, mitä näytössä halutaan näyttää. Navigointi toimii hyvin ja sen saa näkymään myös mittaristoon, jolloin kuljettajan ei tarvitse irroittaa katsetta pois omalta paikaltaan. Auton toimintoja voi ohjata äänikomennoin ja ne toimivatkin yllättävän hyvin, vaikka omassa testiajossa takapenkiltä kuuluikin pieni puheensorina. Auto oli yhteydessä internetiin ja siihen ei tarvinut matkapuhelinta. Tämän ominaisuuden vuoksi autoon on saatu sisällytettyä turvallisuutta lisäävä hätäpuhelujärjestelmäkin.
Lopputunnelmat auton palautuksen jälkeen
Autosta minulle jäi hyvinkin positiivinen kuva. Auto oli näyttävän näköinen, turvallinen ja hyvin varusteltu, vaikka koeajamassani autossa ei ihan kaikkia herkkuja ollutkaan. Capturin ulkonäkö soveltuu niin nuorelle, kuin meille jo vähän vanhemmillekin kuljettajille. Auton 1.6-litrainen ahtamaton moottori ja kaksi sähkömoottoria yhdessä liikuttivat Capturia pienellä kulutuksella, mutta riittävän rivakasti. Yhteenlasketut CO2-päästötkin olivat vain 33 g/km - siis aivan A-luokkaa! Mikään raketti auto ei ole, mutta riittää aivan mainiosti nykyliikenteen vauhtiin. Tilat autossa riittävät hyvin neljälle aikuiselle tai vastaavasti kahdelle aikuiselle ja kolmelle lapselle. Äänimaailma on kohtalaisen hiljainen, moottorin ääni ei kuulu oikeastaan ollenkaan.
"Autosta minulle jäi hyvinkin positiivinen kuva"
Kuljettajan oikean jalan lepuuttamistilaa jäin koeajolenkillä kaipaamaan, kun jalkani alkoi puutumaan pidemmässä ajossa. Takakontti on jaettu välipohjalla, ja sen ollessa paikoillaan kontti ei ole kovin suuri. Normaalit kauppareissujen ostoskassit mahtuvat kyytiin hyvin.