Juoksija Sara Lappalainen sai testiinsä Volvon uuden EX30-täyssähköauton. Testiautona toimi EX30 Twin Performance Ultra. Lue alta Saran kokemukset Volvon pienimmästä mallista.
Testissä Volvo EX30 -täyssähköauto
Vihdoin pääsin testaamaan Volvon uutta EX30-täyssähköautoa! Auto näytti jo sen verran kiinnostavalta ensimmäisissä mainoksissaan, että mielenkiintoni tähän pieneen ja sporttiseen tehopakkaukseen todella heräsi jo silloin.
Auto herättää huomiota futuristisella ulkomuodollaan. Mielestäni auton keula on erityisen onnistunut erilaisuudellaan. Testiautoni väritys (Cloud blue) oli suorastaan ihastuttava ja massasta erottuva.
Pieni, mutta yllättävän tilava
Ennakkoon minulla oli suurimpana kysymysmerkkinä auton koko. Olin siinä ymmärryksessä, että EX30 luokitellaan pieneksi autoksi. Tämä seikka oli kuitenkin todella positiivinen yllätys, koska auto oli ihmeellisen tilava sisältä. Takapenkit ovat ehkä ensisijaisesti tehty lapsille, mutta kyllä pidemmän ajon aikana siellä aikuinenkin istui aivan mukavasti. Takakontti oli myös hämmästyttävän tilava. Kattoikkuna lisäsi auton avaraa tunnelmaa mukavasti.
Volvo EX30 on saatavilla neljällä erilaisella sisustusteemalla. Testiautossa teemana oli Breeze, joka on saanut inspiraationsa skandinaavisista kesäpäivistä. Penkkien verhoilu (Pixel Knit) oli ylellinen ja mukava. Kojelaudan materiaalilla on ehkä haettu futuristista ilmettä, mutta omaan silmään se oli muuhun sisustukseen nähden ehkä hieman muovisen oloinen. Auton sisusta ja koko runko tuntuivat todella kepeältä Volvo XC40:llä ajamisen jälkeen.
Kaikki löytyy keskinäytöstä
Hallintalaitteiden pelkistetty olemus tuntui alkuun hieman vieraalta, mutta keskinäyttöä oppi nopeasti käyttämään ja hallitsemaan. Hakemista oli alkuunsa erityisesti nopeusnäytön, kellon ja lämpötilatietojen sijainnin kanssa. Nopeusnäyttöhän perinteisesti autoissa on aina ratin takana, jolloin pään kääntäminen oikealle tätä tietoa etsiessä tuntui alkuun hassulta. Tähän kyllä tottui nopeasti jo parin päivän ajon jälkeen. Alkuunsa myös keskinäytön informaation määrä tuntui aika suurelta, mutta näitä oppi myös nopeasti havainnoimaan. Katseentunnistin havaitsi hienosti, jos ajon aikana vilkuilin liikaa ympärilleni, ja muistutti pysymään valppaana, jos haukottelin. Ratti on pieneen naisen käteen todella miellyttävä kapeudellaan, ja omaan käteen se istui Volvon rateista kaikkein parhaiten.
Volvo EX30 on hauska tehopakkaus
Testini aikana suoritin autolla ne kaikentyyppiset ajot mitä arjessani tulee vastaan. Lyhyet kaupunkipätkät, kiemurtelevat maaseudun maantiet, moottoritien sekä pidemmän yli 200 kilometrin siivun. Täytyy sanoa, että tämä pieni ja hauska tehopakkaus toi hymyn huulille kaikissa olosuhteissa. Tehoa löytyi valtavasti ja kiihdytys kilpailee tuntumallaan jo urheiluautoa – testiautoni oli Twin Performance, joka kiihtyy nollasta sataan 3,6 sekunnissa. Tuttua Volvon jämäkkyyttä ohjaustuntumassa löytyy, vaikkakin auto on huomattavan ketterän ja kevyen tuntuinen verrattuna Volvon sisaruksiinsa.
"Peruuttaminen tällä autolla on hulvattoman helppoa"
Kaupunkiajossa korostuivat erinomaiset kamerat, avustimet ja hälyttimet. Peruuttaminen tällä autolla on hulvattoman helppoa. Auto huomioi jatkuvasti niin paljon ympärillä olevia asioita, että kuskilla tulee väistämättä ratin takana todella turvallinen olo.
Vaivatonta ajoa ja helppoja ohituksia
Maantiellä ja moottoritiellä EX30 tuntui jäntevältä ja pysyi hyvässä tuntumassa mutkissa. Turvallinen ohittaminen tällä autolla käy leikiten sen ketteryyden ja nopeuden vuoksi. Moottoritiellä nopeuden kasvaessa rengasmelu muuttui melko suureksi. 100 kilometrin matka harjoituksiin ja takaisin sujui vaivatta. Illalla auto lataukseen ja aamulla akku taas täynnä kohti uusia seikkailuja, helppoa!
Myönnettäköön, että minulla oli sähköautoa kohtaan melko paljon ennakkoluuloja, mutta tämän hienon kokemuksen myötä en näe mitään syytä tai ongelmaa miksi sähköauto ei sopisi myös minun ajooni. Tämä veijari taisi tehdä minusta sähköautofanin!