Jori Villanen perheineen testasi uutta Hyundai i30 Wagonia viikonlopun ajan. Aiempaa kokemusta Hyundailla ajamisesta perheellä ei ollut, sen sijaan omasta pihasta löytyy vuoden 2018 Renault Kadjar. Kilometrejä Kadjarin mittariin kertyy noin 25 000–30 000 vuodessa lähinnä lyhyen matkan taajama-ajosta.
Ennakko-odotukset uudesta Hyundai i30:stä pohjautuivat lähinnä auton hintaluokkaan: ”Tiesin Hyundai i30:n asettuvan omassa luokassaan keskikastiin hinnan suhteen, mutta lähdin testaamaan autoa avoimin mielin”, Jori Villanen toteaa.
5,1 litran keskikulutus
Testiviikonlopun aikana Villanen ajoi 800 kilometriä, tehden muun muassa reissun Kuopioon. Viikonlopun keskikulutukseksi tuli 5,1 litraa sataa kilometriä kohden. ”Pääosin ajoin Eco-ohjelmalla, josta löytyi kuitenkin tarvittaessa tehoja myös ohitustilanteissa”, Villanen kertoo. Auton ajettavuutta hän kuvailee suorastaan premium-tasoiseksi: ”i30 oli kevyt ohjattava ja vakaa tiellä. Yllätyin positiivisesti, kuinka mukava se oli ajaa.”
i30 Wagonin ulkonäköä Villanen pitää näyttävänä ja virtaviivaisena. Erityisesti silmää miellyttivät auton uudistunut etusäleikkö ja tyylikkäät ajovalot.
Auton käyttöjärjestelmää Jori Villanen kuvailee helppokäyttöiseksi. ”Kaikki kävi näppärästi puhelimen yhdistämisestä lähtien, vaikka aiempaa kokemusta vastaavasta ei ollutkaan. Navigaattori oli todella selkeä ja hyvä käyttää, ja auton suuresta näytöstä oli helppo havaita esimerkiksi oikea liittymä, josta kääntyä. Tämä ei aina ole itsestäänselvyys navigaattoreissa.”
Reilusti tilaa lasten istuimille ja isommillekin matkustajille
Perheellisen näkökulmasta Villanen koki Hyundai i30 Wagonin matkustustilat reilun kokoisiksi. ”Lasten istuimet sopivat autoon hyvin ja minullekin oli 180-senttisenä reilusti jalkatilaa”, Jori Villanen kertoo. Pienten lasten kanssa matkatessa Hyundai i30 Wagonin tavaratilat lokerikkoineen eivät täysin täyttäneet odotuksia: ”Olisin kaivannut hieman lisää syvyyttä tavaratilaan tuplarattaita varten.”
Auton varustelua Villanen piti kattavana. Esimerkiksi lämpenevä ratti oli mukava lisä -20 asteen pakkasella. ”Auto lämpeni aamulla sopivasti lumien putsauksen aikana, ja oli mukava lähteä ajelemaan Kuopioon”, Villanen kertoo, ja jatkaa: ”Hyundain lisävarusteet näyttivät olevan järkevän hintaisia, auton kokonaishinnan saa pidettyä edullisena, vaikka siihen valitsisikin hyvät varusteet.”
"Auton kokonaishinnan saa pidettyä edullisena, vaikka siihen valitsisikin hyvät varusteet"
Entä suosittelisiko Jori Villanen uutta Hyundai i30 Wagonia? ”Hyundai i30 on todella varteenotettava vaihtoehto tämän kokoluokan autoa etsivälle hinnankin ollessa edullisempi moniin vastaaviin verrattuna.”