VAIKEA VUOSI MENI ODOTUKSIA PAREMMIN

Autosalpa Oy:n vuositulos 2021 parani merkittävästi vuodesta 2020. Liikevaihto, 169,8 miljoonaa euroa, oli samaa tasoa kuin edellisvuonna, mutta nettotulos nousi 3 miljoonasta eurosta 4,4 miljoonaan euroon.

”Olemme tyytyväisiä tulokseen”, toteaa toimitusjohtaja Tuukka Sirén. ”Alkuvuosi meni hyvin ja liikevaihto kasvoi, toisella vuosipuoliskolla maailmanlaajuinen puolijohdepula vaikeutti uusien autojen toimituksia ja liikevaihto jäi pieneksi. Saimme tilannetta paikattua hyvin onnistuneella vaihtoautokaupalla”, Sirén toteaa.

”Käynnistimme syksyllä oman vaihtoautotakuumme, Autosalpa Takuun, joka vaikutti positiivisesti varsinkin syksyn vaihtoautomyyntiin”, kertoo Sirén. ”Konseptimme poikkeaa monista muista vaihtoautotakuista siinä, että se on asiakkaalle maksuton”, Sirén lisää. ”Lisäksi olemme tuoneet Ruotsista käytettyjä Volvoja, minkä avulla olemme parantaneet vaihtoautovalikoimaamme”, hän toteaa.

Autot sähköistyvät myös Suomessa

Suomessa rekisteröitiin viime vuonna 98 481 uutta henkilöautoa. Kasvua vuoteen 2020 verrattuna on vain 2,1 %. Rekisteröinneissä ollaankin selvästi jäljessä ns. normaalitahtia: viiden edellisen vuoden rekisteröintien keskiarvo on 114 000 uutta autoa. Suurin syy rekisteröintien pieneen kasvuun on globaali puolijohdepula, jonka arvioidaan vähentäneen autojen valmistusta maailmalla n. 10 miljoonan auton verran.

Autojen sähköistyminen näkyy myös Suomessa. Täyssähköautoja oli viime vuonna jo 10,3 % (2020: 4,4 %) kaikista rekisteröinneistä ja ladattavia hybridejä 20,5 % (13,7 %). ”Sähköautojen hankintatuki sekä pienipäästöisten autojen työsuhdekäytön verotusarvon huojennukset ovat lisänneet sähköistettyjen autojen kysyntää”, sanoo Tuukka Sirén. ”Yhä useampi on kiinnostunut täyssähköautosta, mutta päivittäin pitempiä matkoja ajavalle se ei vielä ole ehkä se ihanteellisin ratkaisu. Lähinnä siksi, että auton lataaminen vie aikaa”, Sirén lisää. ”Pikalatausverkoston pitäisi kasvaa nyt nopeasti, jotta täyssähköautojen käytöstä tulisi sujuvampaa”, hän toteaa.

”Suomessa ollaan kuitenkin vielä selvästi jäljessä esimerkiksi Ruotsia ja Norjaa autojen sähköistymisen suhteen”, Sirén kertoo. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan sähköistettyjä autojen määrän kehitys suhteessa koko autokantaan on Ruotsia jäljessä n. 3–4 vuotta ja Norjaa n. 8 vuotta. ”Sähköautojen hankintatukien pitäisi olla selvästi nykyistä suurempia”, Sirén sanoo. ”Tällä hetkellä täyssähköautot ovat sen verran arvokkaita, että ne ovat monen auton ostajan ulottumattomissa, vaikka kiinnostusta sellaisen hankintaan olisikin.”

Markkinat kasvavat 2022

On arvioitu, että 2022 haasteet autojen toimituksissa pienentävät autotuotantoa vielä 7–8 miljoonan auton verran ja että normaalitilanteessa ollaan vasta keväällä 2023. ”Myös meidän edustamamme automerkit ovat kertoneet toimitusviivästyksistä ainakin vielä vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon ajan”, Tuukka Sirén kertoo. ”Rekisteröinteihin ennustetaan kuitenkin kasvua, sillä alan virallinen ennuste on 108 000 uutta autoa. Toivon sen toteutuvan”, Sirén lisää.

”Me Autosalvassa odotamme kuitenkin selvästi tasaisempaa vuotta kuin mitä kaksi edellistä ovat olleet. Merkittävä tukijalka meille on tekninen palvelu, jonka työtilanne on pysynyt vakaana koko pandemia-ajan. Odotammekin huoltopuolellemme kasvua tänä vuonna. Aiomme palkata lisää mekaanikkoja useampaan toimipisteeseen”, Sirén vinkkaa.