Tulos säilyi vaikeuksista huolimatta

Autokaupan alavireinen markkinatilanne jatkui läpi viime vuoden. Tästä huolimatta Autosalpa Oy:n tulos säilyi edellisvuoden tasolla. Nettotulos oli täsmälleen sama 1,3 miljoonaa euroa kuin edellisvuonnakin.

Suuri ero edellisvuoteen verrattuna oli kuitenkin yhtiön liikevaihdon lasku 112 miljoonaan euroon edellisvuoden 126 miljoonasta eurosta. Laskua tässä oli -11 %, mikä johtuu muutoksista merkkivalikoimassa.

”Yhtiön tulosta voi näissä oloissa luonnehtia hyvin tyydyttäväksi. Vaikka markkinat olivat vaikeat, tulostaso kyettiin säilyttämään”, sanoo Autosalpa Oy:n toimitusjohtaja Marjukka Sirén. ”Yhtiön tulevaisuuden ja vakaan kehityksen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että huonoinakin aikoina pärjätään.”

Matalasuhdanne autoalalla jatkuu

"Autoala on ollut matalasuhdanteessa syksystä 2008 lähtien. Pitkäkestoinen taantuma näkyy paitsi rekisteröinneissä varmasti myös alan kannattavuusluvuissa. Alalla on tapahtunut viime aikoina myös paljon muutoksia merkkiedustuksissa ja omistusjärjestelyissä. Luulen, että alan kannattavuus on edelleen alamäessä ja uusia omistusjärjestelyjä nähdään vielä lisää", toteaa Sirén.

”Automarkkinoiden ei odoteta juuri kasvavan. Alan virallinen ennuste on 109.000 uutta autoa. Viime vuonna päädyttiin 106.000 autoon. Tämä kasvu tullee jo kevään romutuspalkkioiden aiheuttamana lisäkauppana. Muutoin vuosi ei poikkea juurikaan edeltäjistään”, sanoo Sirén.

Kasvua vuodelle 2015

”Autosalpa Oy:ssä odotetaan tälle vuodelle selvää myyntivolyymin kasvua. BMW-myynnin päättymisestä johtuva vajaus kyettiin paikkaamaan muilla merkeillä vain puoliksi. Tänä vuonna paikkaamme sen toisenkin puolen. Näin palaamme vuoden 2013 volyymilukuihin”, sanoo myynnistä vastaava varatoimitusjohtaja Tuukka Sirén.

”Suurin merkkimme Volvo kasvatti osuuttaan viime vuonna, ja odotamme Volvon kasvun jatkuvan myös tänä vuonna. Siinä auttavat juuri lanseeratut Classic-mallit ja upouuden XC90:n lanseeraus loppukeväästä”, sanoo Tuukka Sirén.

”Lisäksi tulevat uudet merkit: aloitimme marraskuussa Tampereella Opel-jälleenmyyjänä ja nyt tammikuussa 2015 Keravalla Nissan-jälleenmyyjänä”, toteaa Tuukka Sirén toiveikkaana. ”Nämä uudet merkit toimivat hyvänä lisänä liikevaihdon kasvulle. Odotamme niiltä paljon.”

Autosalpa Oy on vuonna 1957 perustettu kouvolalainen perheyritys, joka toimii kuudella paikkakunnalla Kouvolassa, Kotkassa, Porvoossa, Keravalla, Lahdessa ja Tampereella. Yhtiön merkkiedustukseen kuuluu yhteensä kuusi eri automerkkiä: Volvo, Renault, Dacia, Hyundai, Opel ja Nissan. Näiden lisäksi huollon edustukseen kuuluu BMW. Tytäryhtiö Autoportti Oy:n merkkiedustukseen kuuluu Nissan. Merkkiedustukset vaihtelevat toimipisteittäin.

  2014 2013
Liikevaihto (milj.€) 112 126
Nettotulos (milj. €) 1,3 1,3
Omavaraisuusaste 91 % 89 %
Henkilökunnan määrä 161 172
Laskutus (kpl)    
Uudet autot 1 541 1 736
Käytetyt autot 4 182 4 599
Korjaamokäynnit 49 500 50 800