Sähköauton lataus – miten ja missä?

Mitä sähköauton lataamisessa kannattaa ottaa huomioon? Missä sähköauto kannattaa ladata? Kysyimme käytännönläheisiä vinkkejä asiantuntija Ari Parkkoselta Excelsior Liikenneturvallisuudesta.

Ari Parkkonen

Täyssähköauton akku voidaan ladata joko vaihtovirralla (AC) tai tasavirralla (DC). Tasavirtalataus on nopeampaa, sillä virta syötetään suoraan auton akkuun, kun vaihtovirralla ladattaessa se kulkee ensin autossa olevan sisäisen laturin kautta.

”DC-pikalatausasemalla (50 kW) auto latautuu kätevästi esimerkiksi tunnin kauppareissun aikana 10 %:sta 80 %:iin. DC-suurteholatausasemalla (150 kW) latautuminen 10 %:sta 60 %:iin kestää vain kahvitauon verran, eli noin 20 minuuttia. AC-peruslataus (11 kW) kestääkin sitten huomattavasti kauemmin, jopa kahdeksan tuntia. AC-peruslataus on paras tapa ladata sähköauto yön tai työpäivän aikana”, toteaa Parkkonen.

Tyypillisesti julkisilla latausasemilla ilmoitetaan latausaseman maksimiteho. Todellisuudessa teho vaihtelee sen mukaan, kuinka monta autoa asemalla on yhtä aikaa latautumassa. Suurteholatauksessa siihen vaikuttavat myös akun lämpötila sekä akun varaustaso.

Sovellukset kuntoon

Sähköautoilu vaatii erilaista ajattelutapaa perinteiseen autoiluun verrattuna. Matkoja ja pysähdyksiä on suunniteltava etukäteen, eikä kaikilta pikkukyliltä välttämättä edes löydy julkisia latausasemia. 

”Sähköautoilijan tärkein työkalu on latauskartta-sovellus. Sovelluksesta näkee kaikki Suomen julkiset latausasemat. Lähes kaikilla latausasemilla tarvitaan myös erillinen maksusovellus, josta näkee hinnat sekä sen, mitkä latauspisteet ovat vapaana”, lisää Parkkonen.

Julkisilla latausasemilla maksetaan joko energiasta, ajasta tai molemmista. ”Hintavertailu on tehty usein hankalasi ja hinta voi vaihdella huimasti. Samalla latausasemalla saattaa joutua maksamaan moninkertaisen hinnan sen mukaan, mitä sovellusta käyttää maksamiseen. Kovin pahasti ei voi mennä pieleen, jos käyttää asemalla kyseisen toimijan omaa maksusovellusta, esimerkiksi K-Latausasemalla K-Latauksen omaa maksusovellusta.”

Akun esilämmitys tärkeää talvella

Auton latautumiseen vaikuttaa moni tekijä, joista tärkeimpänä talvella on akun esilämmitys.

”Volvoissa akun voi esilämmittää navigoimalla auton oman järjestelmän avulla latauspaikalle. Auto tunnistaa kohteen ja alkaa lämmittämään akkua optimaaliseen lämpötilaan matkan aikana. Tämä on ehdottomasti yksi Volvon vahvuus, sillä kaikilla automerkeillä ei ole vastaavaa ominaisuutta”, lisää Parkkonen. 

Kotilataus on vaivattomin

Kotilatausta suunniteltaessa kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Sähkömies ja latausaseman myyjä osaavat auttaa parhaiten oikean ratkaisun löytämisessä.

”Kotiin on saatavilla erilaisia ratkaisuja dynaamiseen kuormanhallintaan, joka säätää lataustehoa automaattisesti sen mukaan, kuinka paljon sähköä kiinteistössä on saatavilla.”

Kotilataus on vaivattomin vaihtoehto. Se riittää monella autoilijalla tavalliseen arkiajoon varsin mainiosti.


Juttu on julkaistu Autosalpa Magazinen numerossa 1/2023.