Pienempi hiilijalanjälki kuuluu strategiaan

Autosalpa Oy on pienentänyt hiilijalanjälkeään merkittävästi viime vuosina muun muassa investoimalla omiin aurinkovoimaloihin.

”Kestävä kehitys on ollut jo vuosia yksi strategiamme kulmakivistä. Autokaupassa voi tehdä muutakin kuin myydä entistä vähäpäästöisempiä autoja”, sanoo Autosalpa Oy:n toimitusjohtaja Tuukka Sirén.

”Meillä on suuret kiinteistöt. Olemme asentaneet aurinkopaneeleita kiinteistöjemme katoille, vaihtaneet valoja ledeihin, uusineet lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmiä sekä vaihtaneet sähkömme kokonaan vihreään sähköön. Esimerkiksi aurinkopaneelit ovat pienentäneet CO2-päästöjämme yli 20 % verrattuna vuoteen 2016”, Sirén lisää.

Automarkkinat Suomessa

 Suomessa rekisteröitiin viime vuonna 96 415 uutta henkilöautoa. Se on -15,6 % vähemmän kuin edeltävänä vuonna, ja pienin uusien autojen rekisteröintimäärä sitten finanssikriisin vuonna 2009.

”Markkinat laskivat pandemian seurauksena, eikä tällekään vuodelle ennusteta kovaa kasvua. Autoalan virallinen ennuste vuodelle 2021 on 106 000 uuden auton rekisteröintiä. Se vaikuttaa minusta realistiselta”, Sirén toteaa.

Viime vuoden markkinassa näkyi ladattavien autojen suosion kasvu: 18,1 % rekisteröidyistä uusista autoista oli ladattavia. Kun mukaan otetaan myös ei-ladattavat hybridit, niin erilaisten hybridien ja täyssähköautojen yhteenlaskettu osuus oli 37,5 % kaikista rekisteröinneistä. Vuonna 2019 näiden autojen osuus oli vain 20,5 %.

”Odotan sekä hybridien että täyssähköautojen kasvun jatkuvan voimakkaana tänä vuonna, sillä markkinoille on tulossa paljon uutuuksia eri merkeiltä. Toivottavasti jokainen auton ostaja tutustuu huolella sähkökäyttöisten autojen ominaisuuksiin ennen ostopäätöstä. Esimerkiksi talvipakkaset lyhentävät käyttövoima-akkujen toimintasädettä, mikä on syytä huomioida Suomen olosuhteissa”, toteaa Sirén.

Pandemian vaikutukset autokauppaan

”Maaliskuussa uusien autojen kauppa hiljeni lähes täysin. Muutos tapahtui melkein yhdessä yössä. Oli tehtävä nopeita päätöksiä ja sopeutettava toimintaa. Lopulta selvisimme ennakoitua pienemmillä toimenpiteillä”, Sirén muistelee.

Pahin kriisi ei kestänyt kuin parisen kuukautta, ja kesäkuussa oli jo nähtävissä merkkejä autokaupan elpymisestä. ”Kevään aiheuttamaa kuoppaa uusien autojen tilauksissa ei kuitenkaan saatu enää kiinni. Ei meillä Autosalvassa, eikä koko maassa”, Sirén lisää.

Markkinoiden laskun takia Autosalpa joutui sulkemaan Tampereen ja Haminan automyynnit. ”Tampereen ja Haminan automyynnit olivat jo ennestään tappiollisia, ja pandemia vei mahdollisuuden kasvattaa niiden volyymia. Tampereen huoltotoiminta sen sijaan myytiin yhtiöryhmän toiselle yritykselle, Uusi Autohuollolle. Lähes kaikki työntekijät jatkavat vanhoina työntekijöinä Uusi Autohuollossa tai Autosalvan muissa toimipisteissä”, lisää Sirén.

Kaupan hiljentymisen lisäksi haasteita aiheuttivat viivästykset uusien autojen toimituksissa, kun käytännössä kaikki tehtaat olivat jonkin aikaa suljettuina tai ainakin kärsivät toimitusvaikeuksista pandemian takia. Nämä viivästykset heijastuivat pitkälle syksyyn.

 Vuositulos ylitti odotukset

Vuonna 2020 liikevaihto laski 171 miljoonaan euroon (-8,6 %). Nettotulos pysyi kuitenkin vuoden 2019 tasolla. ”Liikevaihtoon vaikutti ennen kaikkea pandemian vuoksi pienentynyt uusien autojen myynti. Lähes normaalisti läpi vuoden toiminut tekninen palvelu ja toisen vuosipuoliskon automyynti pelastivat vuoden”, Sirén toteaa.

”Tulosta voi luonnehtia jopa hyväksi. Henkilökuntamme teki töitä sen eteen, että yllättävistäkin tilanteista selvittiin. Vuoteen 2021 lähdemme hyvästä asemasta”, hän lisää.

AVAINLUKUJA 2020 2019
Liikevaihto (milj. euroa) 171 187
NETTOTULOS (milj. euroa) 3,0 2,9
Omavaraisuusaste 88 % 88 %
Henkilökunnan määrä (31.12.) 195 221
Laskutus (kpl)    
Uudet autot 1 936 2 552
Käytetyt autot 5 421 6 128
Korjaamokäynnit (kpl) 63 779 63 569