Liikevaihdon kasvu paransi myös tulosta

Autosalpa Oy:n liikevaihto nousi viime vuonna lähes 122 miljoonaan euroon. Kasvua vuoteen 2014 verrattuna on 9,5 miljoonaa euroa. Samalla nettotulos parani 1,8 miljoonaan euroon.


”Tulosta voi sanoa hyvin tyydyttäväksi. Viime vuonna uusia autoja rekisteröitiin Suomessa 108.800, eli automarkkinat kasvoivat vain 2,4 %. Meillä Autosalvassa uusien autojen myynti kasvoi 15 %. Kiitos tästä kuuluu pääosin merkkivalikoiman laajenemiselle”, kertoo Autosalpa Oy:n toimitusjohtaja Marjukka Sirén.

Romutuskampanja vauhditti autokauppaa

Vuonna 2015 autokauppaa vauhditti valtion tukema romutuskampanja. Mark-kinoiden kasvu johtuukin käytännössä kokonaan onnistuneesta romutuskampanjasta.

”Romutuskampanja vauhditti varsinkin pienten autojen myyntiä myös meillä”, Sirén jatkaa. ”Toivon, että menestyksekkäästi sujunut kampanja saa lähitulevaisuudessa jatkoa!”

Vuoden 2016 markkinatilanne edellisten kaltainen

Autoala on ollut matalasuhdanteessa syksystä 2008 lähtien. Muutosta ei ole vieläkään näköpiirissä. ”Nykyinen, hieman yli 100.000 auton markkinataso taitaa olla näin pitkän taantuma-ajan jälkeen jo uusi normaalitaso”, Sirén naurahtaa.

Autoalan virallinen ennuste vuodelle 2016 on 110.000 uuden auton rekisteröintiä. Kahden tuhannen auton rekisteröinnin kasvu tulee viime vuoden romutuskampanjan autoista, joiden rekisteröinti on jäänyt tammikuulle.

Vuoden alussa voimaan tullut autoveromuutoskaan ei juuri vaikuta vuoden 2016 markkinatilanteeseen. ”Jos Suomessa halutaan uudistaa autokantaa, niin autoverosta tulisi luopua asteittain kokonaan”, Sirén toteaa.

Uudet mallit kasvattavat myynnin volyymia Autosalvassa

”Autosalpa Oy:ssä myynnin volyymi kasvaa vuonna 2016. Volvo ja Renault lanseeraavat uusia malleja, jotka vauhdittavat myyntiä. Lisäksi vahvistamme uusien merkkiemme Nissanin ja Opelin asemaa kasvattamalla niidenkin myyntiä selvästi”, kertoo automyynnistä vastaava varatoimitusjohtaja Tuukka Sirén.

Autosalpa Oy

Autosalpa Oy on vuonna 1957 perustettu kouvolalainen perheyritys, joka toimii kuudella paikkakunnalla: Kouvolassa, Kotkassa, Porvoossa, Keravalla, Lahdessa ja Tampereella. Yhtiön merkkiedustukseen kuuluu yhteensä kuusi eri automerkkiä.

  • Myyntiedustukset: Volvo, Renault, Dacia, Hyundai, Opel, Nissan
  • Huoltoedustukset edellisten lisäksi: BMW
  • Tytäryhtiö Autoportti Oy, jolla edustuksessa Nissan

 
Merkkiedustukset voivat vaihdella toimipisteittäin.

 Avainlukuja

  2015 2014
Liikevaihto (milj.€) 122 112
Nettotulos (milj. €) 1,8 1,3
Omavaraisuusaste 89 % 91 %
Henkilökunnan määrä 163 156
Laskutus (kpl)    
Uudet autot 1 781 1 541
Käytetyt autot 4 673 4 182
Korjaamokäynnit 49 800 49 500

Luvut ovat Autosalpa Oy:n lukuja.