Viimevuosien uusien autojen rekisteröintitilastoja leimaa erityisesti hybridikäyttöisten henkilöautojen osuuden kasvu. Hybridikäyttöiset autot on jaettu ladattaviin ja ei-ladattaviin täys- ja kevythybrideihin. Käytännössä kuitenkin esimerkiksi kevythybridien kulutus on hyvin lähellä polttomoottoriautoja. Pelkän dieselin osuus vuoden 2022 (1–8/22) rekisteröinneistä on 6,8 %.
Vaihtoautojen osalta dieselin myyntimäärät ovat säilyneet tasaisina. Edelleen lähes puolet myytävistä vaihtoautoista on dieselkäyttöisiä.
Diesel edelleen taloudellisin vaihtoehto
Diesel on edelleen pitkää maantieajoa ajaville taloudellisin vaihtoehto, vaikka hintaero bensiinin ja dieselin välillä onkin kaventunut. Dieselauto kuluttaa kuitenkin vähemmän polttoainetta kuin vastaavankokoinen bensiiniauto, ja siten myös päästöt ovat huomattavasti pienemmät. Dieselillä on usein myös parempi vetomassa raskaiden kuormien kuljettamiseen.
Päästöt minimiin uusiutuvalla dieselillä
Päästönäkökulmaa pohtivan kannattaa muistaa uusiutuva diesel, jonka avulla haitallisia päästöjä saadaan vähennettyä jopa 90 prosenttia. Lisäksi päästöjen pienentämiseksi on kehitetty uutta tekniikkaa, jota hyödynnetään mm. pakokaasujen jälkikäsittelyssä.
Oma käyttötarve ratkaisee
Käyttövoiman valinta on usein kompromissi, johon vaikuttavat ensisijaisesti oma käyttötarve ja tottumukset. Jokaisessa käyttövoimassa on omat hyvät ja huonot puolensa.
Diesel on hyvä valinta, kun
- ajat paljon ja pitkiä matkoja kerrallaan
- tarvitset erinomaisen vetomassan
- haluat auton, jonka polttoaineenkulutus ja päästöt ovat pienemmät kuin vastaavassa bensiinimoottorissa
Lähteet:
Autoalan Tiedotuskeskus
Neste Oil
Suomen Autoteknillinen Liitto