Sähköautot ja hybridit

Tietopakettisi sähkökäyttöisistä autoista
kamppissivun_headerlogo_autosalpa_valkoinen.png

Sähköauto, kevythybridi, ladattava hybridi... Miten sähkökäyttöiset autot eroavat toisistaan? Kuinka pitkälle pelkällä sähköllä pääsee? Tässä tietopaketti sähköisistä voimalinjoista kiinnostuneille!

Sähkö- ja hybridiautot

Kevythybridi (MHEV)

Kevythybridin tunnistaa usein tunnuksesta MHEV (mild hybrid eletric vehicle). Kevythybridissä polttomoottorin kaverina on pieni akkukäyttöinen sähkömoottori, joka ei kuitenkaan yksinään riitä liikuttamaan autoa. Sähkömoottori tukee polttomoottoria ja auttaa pienentämään polttoaineen kulutusta. Kevythybridin akku latautuu jarrutusenergian talteenotolla ja polttomoottorin generaattorille tuottamalla virralla ajon aikana.

Hybridi (HEV)

Hybridiautoissa (HEV, hybrid electric vehicle) on kaksi moottoria: polttomoottori ja akkukäyttöinen sähkömoottori, joita voidaan käyttää erikseen tai yhdessä. Lyhyitä matkoja voidaan ajaa pelkän sähkömoottorin avulla. Hybridin akku latautuu jarrutusenergian talteenotolla ja polttomoottorin generaattorille tuottamalla virralla ajon aikana.

Ladattava hybridi (PHEV)

Lataushybridistä käytetään lyhennettä PHEV (plug-in hybrid electric vehicle). Lataushybridin akkua voidaan ladata verkkovirralla, mutta se hyödyntää myös jarrutusenergian talteenottoa akun lataamiseen. Ladattavassa hybridissä akku on muihin hybrideihin verrattuna suurempi, joten pelkällä sähköllä voidaan ajaa pidempiä matkoja.

Täyssähköauto (BEV)

Täyssähköautossa (BEV, battery electric vehicle) on pelkästään sähkömoottori. Sähköauton akku ladataan verkkovirralla.

Huom! Eri automerkkien käyttämät sähkökäyttöisten autojen lyhenteet poikkeavat toisistaan.

Sähköauton toimintasäde

Kuinka pitkän matkan sähköllä voi ajaa ilman latausta?

Toimintamatkan suhteen teoria ja käytäntö eroavat toisistaan jonkin verran, sillä automerkkien ilmoittamat toimintasäteet on mitattu optimiolosuhteissa. Todelliseen toimintasäteeseen vaikuttavat muun muassa ajotapa, sääolosuhteet sekä auton sähkötoimisten apulaitteiden, kuten ilmastoinnin tai lämmityksen, käyttäminen. Esimerkiksi kova pakkanen voi lyhentää toimintamatkaa muutamalla kymmenellä prosentilla.

Useimmille käyttäjille täyssähköauton toimintamatka riittää päivittäisiin arkiajoihin. Paras tapa varmistua sähköauton sopivuudesta omaan käyttöön on kuitenkin perusteellinen koeajo. Kokeile itse, kuinka toimintasäde riittää omiin tarpeisiisi!

Akun lataaminen

Kotilataus, kiinteä latauslaite

Tilapäisesti autoa voi ladata auton mukana tulevalla johdolla, joka käy tavalliseen kotitalouspistorasiaan. Tällainen lataaminen on kuitenkin huomattavasti hitaampaa kuin kiinteällä latauslaitteella suoritettu lataus, eikä kotitalouspistorasioita ole suunniteltu kestämään pistäkestoista kuormitusta suurella virralla. Tavalliseen pistorasiaan käyvä latausjohto on kuitenkin kätevä vaikkapa kyläily- tai mökkireissun ajaksi.

Suositeltavaa on asentaa kotiin kiinteä latauslaite, jolla auton akku latautuu kätevästi vaikka yön aikana.

Yleiset latausasemat

Yleiset latausasemat ovat ikään kuin sähköauton tankkausasemia. Suomessa latausverkosto laajenee koko ajan, ja yleisiä latauspisteitä voi löytää esimerkiksi monien kauppojen ja huoltoasemien yhteydestä, katujen varsilta ja parkkihalleista.

Yleisillä latausasemilla laitteet ovat monesti kotikäyttöisiä versioitaan tehokkaampia, joten lataaminen on nopeampaa. Latauspaikkoja voi selata esimerkiksi latauskartta.fi-palvelusta

Mitä sähköauton lataaminen maksaa?

Sähköauton kotilataamisen hinta riippuu sähkösopimuksesta ja paikallisen alueen sähkönsiirtohinnasta, mutta hinta on Suomessa keskimäärin noin 10 senttiä kilowattitunnilta. Jos sähköauton kulutus on 20 kWh per 100 km, saadaan hinnaksi 3 € / 100 km. Vastaavasti polttomoottoriautolla ja 7 litran keskikulutuksella hinta on noin 10 € / 100 km. Lähde: STEK

Julkisilla latauspisteillä sähkö maksaa yleensä noin 15 senttiä kilowattitunnilta, mutta esimerkiksi kauppakeskukset voivat tarjota asiakkailleen myös ilmaista latausta.

Ajankohtaisia kampanjoita